Packning - Behövs det?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
andersmossing; sa:
Jag tycker att sport inte behöver definieras. Det går bra ändå. :)
Självklart måste det definieras, i alla fall ordet 'friluftsliv' ;)
nermander; sa:
Så att ta en joggintur i skogen är friluftsliv?
Njae. Det är i alla fall mer 'friluftlivsaktigt' än en joggingtur i stan. Men det kanske klassas mer som idrott än friluftsliv, det håller jag med om. Man kanske <b>måste</b> promenera för att det ska klassas som friluftsliv :)

Skämt åsido, det här börjar ju bli en intressant diskussion. Vad är egentligen friluftsliv? Finns det några definitioner? Jag hittade inget i Nationalencyklopedin. En av de saker som jag uppskattar med friluftsliv jämfört med idrott och sport, är att friluftslivet är fritt från prestationer och krav. Men jag uppskattar även idrott; orientering till exempel.

nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.
Är det godkänt att fly naturen genom att krypa in i ett high-tech-tält efter aktiviteten?

Är inte friluftsliv helt enkelt en utomhusvistelse där just naturvistelsen är en av huvudanledningarna? En utomhusvistelse där delar av vardagsgöra måste lösas i naturen?

(Jag börjar förstå varför friluftsbranschen krystar ur sig ord som "aotdår" för att även få med joggare och slalomåkare)

marmotta skrev:
Anders M; sa:
nermander; sa:
För att det ska vara friluftsliv tycker jag att man får ställa kravet att man inte ska fly naturen när man är klar med sin aktivitet.
Är det godkänt att fly naturen genom att krypa in i ett high-tech-tält efter aktiviteten?
Nej. Din boning ska vara vad naturen erbjuder,
möjligen sydd på plats av hudar av djur du dödat själv.
Börjar likna stenåldersyrke. För mig är friluftsliv en fritidsaktivitet.

:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips