Packlista - Lättpackning

Gällande att minska ner på tältpinnarna så vet jag inte riktigt. Jag har varit i riktigt ruggigt väder på fjället då jag var rädd att tältet jag hade skulle blåsa sönder, så blir det så pass dåligt väder så vill jag kunna förankra tältet med allt jag har för att kunna sova tryggt. Det kanske är "pack your fears" men på en sån här tur säkrar jag nog upp. På en vanligt låglandstur behöver jag varken det antalet tältpinnar eller de extra stormlinorna.

Ta med dig spik till alla linor och fästpunkter tältet har. Är det någon här som har använt en mid i (full) storm? Amerikanarna säger att Ultamid och Duomid är "bomber" men jag kan kan tänka mig att den enda stången / staven får ta sjukt mycket stryk om det blåser kuling eller mer. Då skulle jag vilja använda varenda lina första gången.

Ser fram emot att höra hur det har gått med ditt Ultamid efter turen.
 
Ta med dig spik till alla linor och fästpunkter tältet har. Är det någon här som har använt en mid i (full) storm? Amerikanarna säger att Ultamid och Duomid är "bomber" men jag kan kan tänka mig att den enda stången / staven får ta sjukt mycket stryk om det blåser kuling eller mer. Då skulle jag vilja använda varenda lina första gången.



Ser fram emot att höra hur det har gått med ditt Ultamid efter turen.



Ja, förra sommaren lånade en vän mitt Sil Hex Peak när det blåste riktigt ordentligt. Den nedersta sektionen i hans aluminiumstav böjde sig, så han körde med dubbla stavar efter det. Detta är också anledningen till att jag inte köpt de lättaste vandringsstavarna utan robusta 4-säsongs-stavar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Itab verkar ha slutat med det gamla Packaway (om det nu är det du har). Nu har de ett ställ som heter Packaway som bara säljS som helt ställ och inte alls verkar vara lika bra (huvan kan inte dras åt t.ex.) och är annorlunda i modellen. Har den gamla jackan som jag är nöjd med och hade tänkt köpa byxorna, men tji fick jag.
https://itaboutdoor.se/t-p-packaway-regnset-7671.html

Jag har för mig att deras förra jacka hade en vattenpelare på 5000mm och den nya från regnstället är på 2000mm.
 
2017 barmark

Tvekade länge med att lägga upp min lista. Vill inte att nybörjare ska springa och köpa utrustning för tiotusentals kronor till första vandringen. Det går lika bra att gå i träningskläder, regnställ och fleeetröja från stormarkaden.

Det är inte alltid jag tar med både cellplast och luftmadrass men jag har varit med om en luftmadrass som delaminerade första dagen på en veckotur så därför båda på alla längre turer.

Testade utan kök när jag gick Läggesta - Järna på kristihimmelfärd. Det var underbart och kommer fortsätta experimentera med no-cook.

Vindjackan och långbyxorna kanske borde räknas som nerpackade eftersom de inte alltid är på. Blir mer och mer i bara shorts.

Både fleece och täck/dunjacka endast på en hösttur på fjället. Har en dunjacka som är litet lättare än syntetjackan men jag gillar syntetjackan bättre p.g.a. den är gjord som en överdragsjacka (”belay jacket”) och inte mellanlager. På sommaren tar jag bara fleecetröjan. Förut gjorde jag tvärtom och tog bara dunjackan men jag kan inte hålla värmen i endast underställ+vindjacka när jag går i kallt och blött och fleecen är ett mycket bättre mellanlager när man rör sig och när det är vått. Jag har lättare fleecetröjor men jag prioriterar komfort / passform oftast.

Buff, mössa och balaklava är kanske overkill när jag dessutom har huva på alla jackor men för mig är det bra lyx med mössa trots att jag skulle klara mig utan. Stupid light att lämna den hemma.

Nödsändaren följer bara med på fjälltur.

Pannlampan behövs inte i juni / juli.

Att lämna kudden hemma och byta Xtherm till Xlite är inte aktuellt. Det här är den komfortnivån jag vill ha. Skulle också kunna spara ett halvkilo på tre stora genom att köpa en Arc Blast men det är inte aktuellt just nu. Ser ni andra besparingsmöjligheter får ni gärna tipsa.

https://lighterpack.com/r/c3nclb
 
Vad tycker du om din Seek Outside ryggsäck? Jag tittade på den innan jag köpte min. Har hört många lovorda kvaliteten och bärsystemet.

Intressant med valet att köra no-cook. Jag har själv funderat på det, men inte vågat ta steget. Jag är för beroende av mitt morgonkaffe 😋

Vad äter du när du kör utan spis?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:
Precis som de flesta verkar jag ha valt mellan Seek Outside och HMG när det gäller storrygga :)

Har bara haft den några veckor och gått med den fyra dagar men intrycken är jättefina.

Jag åt tortillas, ölkorv, parmesanost, bars, mörk choklad och chips. Det sägs att snabbkaffe löser sig bra i kallt vatten :)

Sitter hemma och vill ut i skogen igen… Någon som är ledig måndag/tisdag och vill hänga med på Läggesta - Järna med start tidigt i morgon söndag?
 
Ja jag känner igen det där suget efter att komma ut i skogen. Jag ska prova att köra no-cook nästa gång jag ger mig ut själv. Det underlättar ju onekligen förberedelserna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för tipsen. Down Pillow är inte förhandlingsbar dock (kunde varit tydligare med det kanske). Det är den enda kudden jag har använt som jag kan sova med ute utan att vaknar med värk. Jag har faktiskt Air Pillow UL också men den funkar inte.

Buffen använder jag som ögonbindel när jag sover.

Ja packpåsen är tung och ibland blir det lättare varianter. Skrev upp den här för att få "worst case" på vikterna. Det jag gillar med den här är att den är stor nog att rymma hela packningen (sovsäck, liggunderlag, kläder, telefon osv) och har kompressionsremmar på rätt håll (IMO) så att det blir en långsmal cylinder. Sopsäck har jag haft i pulkan på vintern men då skulle jag ändå behöva en kompressionspåse till sovsäcken så då går enkelheten före just nu.
 
Ett alternativ är en packpåse med fleecetyg på insidan som kan packas med dunjackan + andra kläder och användas som kudde.

Man behöver använda buffen som överdrag på packpåsen och man spar vikt.


FInns även lätta örngott på runt 85g som man även kan testa att använda som klädpåse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 3
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...