Bära lätt brukar innebära bättre upplevelser (man orkar lyfta blicken och se mer), snabbare etapper och att man kan hålla på länge (högt upp i åldern), utan att kroppen protesterar. Men valet är som vanligt envars.
go tur
go tur
viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..
viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..
Nån gång på tidigt 70 tal när jag och kompisen Olle rantade runt i fjällen iförda utsvängda jeans och rutiga flanellskjortor i bomull insåg vi nog inte vad ute vi var i jämförelse med nutiden.
Visst var det en erfarenhet att klara sig utan de fantastiska grejor som finns idag. Lättare prylar har ersatt tyngre.
När jag så läser alla dessa inlägg om gram hit och gram dit så blir jag lite fundersam.
Är verkligen dagens friluftsälskande människor så intresserad över att väga på digitalvåg och i minsta detalj analysera vikt så att det förefaller nästintill vara av besatthet?
Nog jagar jag gram ibland, men inte till den grad att jag tappar komfort.
För mig är det komfort att inte behöva ta av sig ryggsäcken på varenda rast, för mig är det komfort att inte ha ont i axlarna efter en hel dags vandring, för mig är det komfort att orka sitta upp och vara social på kvällen istället för att stupa i säng på grund av att packningen har varit för tung.
Det ska inte bahöva vara "Aaaah vad skönt att äntligen få ta av sig ryggsäcken".