Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Vi är alla olika, vi är byggda olika och vi tycker alla olika. Så då borde det vara ganska lätt att lista ut att vissa här tycker om att bära lätt och andra tycker om att bära tungt.

Men så kan det inte vara, eller? Jag har rätt och du har fel...






*suck*
 
Som jag har frågat hur många gånger som helst (men aldrig verkar få svar på): Om man nu tycker om att bära tungt, lastar man då ryggsäcken med lite extra tegelstenar för att få den ordentligt tung?

Jag är rätt överygad om att de som vill bära tyngre än nödvändigt är väldigt få, de allra flesta vill bära "så lätt som möjligt". Det är det där "som möjligt" som blir hela problematiken.

Så frågan handlar alltså inte om att bära lätt eller tungt, det handlar mer om det som en del brukar kalla "trygghetsnarkomani" eller "bekvämlighetsnarkomani". Man är helt enkelt för rädd för att våga prova på lättare packning eftersom man tror att det kan vara osäkert eller obekvämt. Man bär lite tyngre grejer "för säkerhets skull".

För 20 år sen garvade jag åt de som pysslade med lätta titan-grejer. Nej, det skulle vara rejäla doningar. Skulle man ut en helg med scouterna så vägde packningen närmare 25 kg. När vi skulle fjällvandra en vecka var det omöjligt att få ner startvikten på packningen under 30 kg (den låg närmare 35). Men det var inget konstigt tyckte jag då, det var ju så det skulle vara, att fjällvandra skulle vara tufft och man ville ju kunna skryta om att man knatat omkring med 30 kg packning en vecka. Att fjällvandra med en packning på 20 kg skulle ju vem som helst klara och då skulle ju ingen bli imponerad.

Men sen vågade jag prova. Och har sen provat mer och mer. Vissa av de lätta lösningarna har jag övergett (när vi är ute med scouterna kör jag t.ex. aldrig poncho, jag föredrar tält med väggar och myggnät före tarp), men det innebär ju inte att jag inte försöker hålla vikten på packningen nere.

Jag lägger inga enorma pengar på att köpa "det lättaste som finns", Jula, Biltema, Rusta, Clas O, Jysk etc är mina främsta inköpsställen. Ryggsäck för 149 spänn, tält för 99, Biltemas toppmonterade kök. Jag skulle antagligen kunna spara några kg till om jag ville lägga ut några tusenlappar på nyare grejer. Men där kommer vi till det här med "så lätt som möjligt". För mig handlar den gränsen idag mer om pengar än om säkerhet eller bekvämlighet.
 
I sommras kunde jag pipa ur valfritt buskage me blazer o jeans o glida in på en local yatchclub
och direkt få en 22 år yngre fotomodell lutad mot min axel."Fniss hihi..vilken båt är din sötis".

Så du släpade på tung rygga i onödan eftersom du inte orkade släpa på båten som uppenbarligen hade kommit till nytta på din färd...
 
Vi är alla olika, vi är byggda olika och vi tycker alla olika. Så då borde det vara ganska lätt att lista ut att vissa här tycker om att bära lätt och andra tycker om att bära tungt.

Men så kan det inte vara, eller? Jag har rätt och du har fel...






*suck*

Ge mig ett enda vettigt argument att bära tyngre än nödvändigt. Eller hur en tyngre packning på något sätt är bättre.

Kommer du längre distans? Är den bekvämare att bära? Medför den större säkerhet?

Jag är lång, och kraftigt/atletiskt byggd och kan fortfarande inte begripa ditt argument om att kroppsbyggnad skulle påverka hur man ska packa.

Det är ju för övrigt du xacoon som brukar prata om hyperaktiva lättpackare, som påstår nojar över 20 gram och som personligen sett folk som har ryggsäckar fulla med lätta saker. Så du är ju definitivt drivande i denna diskussionen.
 
Det är en sak att påstå att man gillar att bära tungt.

Det är en annan sak att man inte tycker att det är värt besväret att minska packningen från 25 till 15 kg.

För det ÄR ett besvär att göra om hela sin packning och skala bort onödigheter, byta tunga grejer etc. Jag gjorde det för sju, åtta år sedan och det jag är mest nöjd med idag är att jag inte behöver göra det igen, utan nu är standardpackningen nere på typ 14-15 kg för en vecka i tält, eller så, inkl mat. Jag behöver inte komma ner under 10 kg (inte ännu iaf), inte för att jag VILL släpa på 4 kg extra utan för att jag lägger tid och framför allt pengar på annat. Vill inte köpa ny sovsäck, nytt tält eller ny ryggsäck nu även om jag veta att det snabbt skulle kapa ett drygt kilo rakt av. Och excelbladet med utrustningsvikter är redan skrivet.

Så jag kan iaf begripa motståndet mot att gå UL. Eller vad hette det, LK Lättkomfort?

Men jag tror att ju äldre man blir desto mer finns det två typer av fjällvandrare. De som har lätt rygga och de som inte fjällvandrar längre.
 
Så du släpade på tung rygga i onödan eftersom du inte orkade släpa på båten som uppenbarligen hade kommit till nytta på din färd...

Skulle jag puttrat omkring i en lyxjakt hela mitt liv på semestrarna så skulle situationen aldrig uppståt.Jag skulle varit i betydligt sämre skick...nu fick jag en jämnårig gubbes dotter i knäet!

Haha! Jag lastar inte i tegelstenar som vikt i min ryggsäck...jag lastar i bra grejer
 
Ge mig ett enda vettigt argument att bära tyngre än nödvändigt. Eller hur en tyngre packning på något sätt är bättre.

Kommer du längre distans? Är den bekvämare att bära? Medför den större säkerhet?

Jag är lång, och kraftigt/atletiskt byggd och kan fortfarande inte begripa ditt argument om att kroppsbyggnad skulle påverka hur man ska packa.

Det är ju för övrigt du xacoon som brukar prata om hyperaktiva lättpackare, som påstår nojar över 20 gram och som personligen sett folk som har ryggsäckar fulla med lätta saker. Så du är ju definitivt drivande i denna diskussionen.

Får ta och börja med att be om ursäkt för mina tidigare kommentarer angående lättare och tyngre packningar då jag inte har det helt lätt att få fram min poäng pga två neurologiska diagnoser... ;)

Personligen så vill jag bära lätt, en packvikt på ca 6-8 kg skulle fungerar utmärkt för mig. De saker jag packar är inga lättviktssaker på något sätt. Har ett Exped synmat 9LW liggunderlag, en Bergans sovsäck för kallare klimat som väger alldeles för mycket för min smak, köket är en Zebra lunch pot i rostfritt, en vattenflaska i rostfritt med tillhörande mugg. Är nu på jakt efter en bra tarp i oljevaxad bomull som väger bra mycket tyngre än dagen tarpar och jag letar även efter en stor filt i ylle istället för sovsäcken.
Allt tillsammans kommer upp i en vikt på ca 8-10kg vilket är något för tungt för min smak men är helt klart levnadsbart.
Denna utrustning klarar jag mig med när jag är ute i det fria.

Med att gå längre sträckor så klarar jag inte av det på en dag då jag har ett handikapp i mitt högra ben, en kärlförträgning i knät som gör att får syrebrist i underbenet.

Om du har vidare frågor eller om det är något som jag är otydlig med så är det bara att fråga! :)
 
Men man behöver inte göra om packningen helt. Det är ingen som säger att man måste lätta packningen med 10 kg över en natt.

Byt ut en sak i taget. Det var så jag började. Jag tänkte "det kan ju inte påverka vikten så himla mycket" och så började jag väga grejer jag hade hemma.

Sen nya saker jag köpt har oftast varit när jag varit ute och botaniserat i butiker och snubblat över nåt som varit lätt och bra. Jag har vad jag kan komma på bara aktivt letat "ny" grej när jag fick chansen att köpa sovsäck med rätt rejäl rabatt via en bekant. Men när jag är ute i affärer så går jag och känner på saker jag ser och kollar vad de verkar väga. Men bara för att det verkar vara en lättare sak än vad jag redan har så köper jag inte. Men om den både är lättare OCH på rea, då är det svårare att motstå frestelsen:)


När det gäller det här gramräknandet som en del hänger upp sig på så är det ju inte så att nån bryr sig så mycket om ifall ett tält är 10 gram lättare än ett annat. Men om en mössa är det så handlar det kanske om 15% viktskillnad.
 
standardpackningen nere på typ 14-15 kg för en vecka i tält, eller så, inkl mat.

På sommaren kan jag förstå detta. Men som nu på hösten med minusgrader på kvällar och kanske på dagen, vad är då packningen?
Både liggunderlag och sovsäck måste ju bli tyngre samt mer kläder eller tjockare i allafall och desutom mer skrymmande?
 
...nu fick jag en jämnårig gubbes dotter i knäet!

Om det är din målsättning så lär det finnas effektivare och lättare metoder än att traska runt i skog och mark med en tung rygga för att nå det...

...och jag som inte finner nåt behov av att fiska småkjolar på yachtklubbar packar hellre lätt och lämnar jeansen hemma (eller i båten) under mina turer ut i naturen. Men jag är inte här för att moralisera, känner man för 30+ (kg) så är det fritt fram för var och en att bära den bördan. ;)
 
Om det är din målsättning så lär det finnas effektivare och lättare metoder än att traska runt i skog och mark med en tung rygga för att nå det...

...och jag som inte finner nåt behov av att fiska småkjolar på yachtklubbar packar hellre lätt och lämnar jeansen hemma (eller i båten) under mina turer ut i naturen. Men jag är inte här för att moralisera, känner man för 30+ (kg) så är det fritt fram för var och en att bära den bördan. ;)

Eleiko gör bra barlast.
 
"Ge mig ett enda vettigt argument att bära tyngre än nödvändigt"... Finns det något argument varför normalstörda ska uppsöka ett gym? Härlig ton i den här tråden, fjompiga halvfigurer och frustande muskelberg..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 456
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.