På toppen och sen då?

Vid klättring kan observeras att många olika typer av bultar används som säkringar utöver de som är fastsatta med kemankare, exempelvis expanderbult samt olika typer av rund eller plattjärn islaget med kilverkan. Även varierar materialet i bulten vanligen från bondjärn till någon typ av rostfri legering.

Ingenting varar heller för evigt och det är i många sammanhang inte helt ovanligt att de synliga delarna på en bult är mindre korroderade än de som inte syns. I klättersammanhang vill jag minnas att jag alldeles nyligen läste en engelskspråkig artikel att just detta är ett stort problem på Railei Beach med sina fantastiska kalkstenklippor men varma, fuktiga och havsnära miljö. Tyvärr kan jag för närvarande inte lokalisera denna engelska text.

Det går alltså inte att fastställa varje bults exakta status och av det skälet skall naturligtvis varje säkring så långt möjligt ha någon form av backup.
 
Hoppla

Jag fick visst lite missinformation...
Jag läste en katalog från Essve som vi har på jobbet, den är riktad till industriell klättring.

Lite förtydligande. Vid byggen använder man oftast kemankare men det är ju nästan alltid betong man arbetar med, så det kanske förklarar det.

Vad det gäller 5,9 kN... Det är i nedåtriktad verkan. och det är ju sällan fallet att de sitter lodrätt uppifrån.

Men jag tackar för rättelsen... Jag bugar å det ödmjukaste.
 
Lite av min av oro baseras på att jag har hört att den mesta korrisionen sker mellan hängare och berg. Vilket också är den plats där störst belastning sker. Om hängaren dessutom sitter som den ska, är det svårt att ockulärbesikta den delen.
Summa summarum låter det ändå som backup är viktigast och att låta bli att falla säkrast. :)
 
vanligt, nej.
förekommande, tyvärr ja!

I söndags var jag i skevik, döm om min förvåning när jag såg att en bult var fastsatt med mutter, dessutom med glapp.

Jag har för övrigt idag disskuterat dessa frågor med en head-rigger på EMA telstar (som bygger scener).

lite mer info om kemankare. *1, hållfastheten är logaritmisk och baserad storleken på hålet. ett 8 mm hål tar normalt 5,9 kN, medan ett 20 mm hål tar cirka 30 kN.

Stämplingen av bulten har ingenting med kemets tålighet att göra. Nåja....
Jag är långt från expert, men lite erfarenhet från industriell klättring har jag.

Tack för mig
 
Nu förstår jag faktiskt inte något! Jag tror att alla bultar (med påskruvad hängare) jag sett varit av den typ som Petzl säljer. Se bilden på bult hängare och mutter på:
http://www.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=374
Tittar man på bilden så är det så vitt jag kan se inte någon form av låsmutter.
Jag har precis som du stött på bultar där muttern varit lös så man fått dragit åt den för hand. Så min fråga är då: Hur kommer det sig att Petzel inte sätter låsmuttrar på de bultar bultar de säljer? Är dom puckon, snåla eller finns det en tanke med att det är en vanlig mutter?

Upplys mig!

/U
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Häpp!

Som sagt, jag är långt ifrån allvetande (inte ens halvvetande faktiskt). Förmodligen har du helt rättoch jag är ute och cyklar. Men den mutter som sitter på fästet på bilden, är också den enda variant jag någonsin sett.
Ibland har jag upptäckt att de kan vara lite lösa, det skall inte en låsmutter kunna bli, skulle den mot förmodan bli det skulle man inte kunna vrida tillbaka den utan verktyg. Det finns förmodligen en anledning till att inte använda sådana. Den lilla kostnaden som skiljer lås från vanlig mutter är inte orsak att låta bli att använda dem. Jag skall höra med mina riggers polare. Återkommer med svar så snart som möjligt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips