P&H Orion

Hej ! Jag funderar på att köpa en begagnad P&H Orion, någon som har några neg alt positiva erfarenheter av denna modellen. Jag väger 82 kg och är 186 lång och har aldrig suttit i en kajak :) hör av er tack !!

Fågelbad

Vissa äldre P&H kajaker har ett ”fågelbad” alldeles bakom sittbrunnen, där det alltid samlas vatten som gör att man blir blöt i ändan.

Äldre P&H kajaker har också rund packlucka bak vilket gör kajaken svårare att packa än modeller med oval packlucka.

Vad jag kommer ihåg så försvann ”fågelbadet” innan den ovala packluckan kom, så är kajaken så ny att den har oval packlucka bak har den inget ”fågelbad”.

Per Brune

Jag har inte haft kajak mer än ca 10 år så jag vet inte hur länge ”fågelbadet” har förkommit på P&H kajaker, men det är nog mer än 10 år sedan ”fågelbadet” försvann.

”Fågelbadet” är en försänkning på ca 1.5 - 2 cm djupt och kanske 10 cm bredd av akterdäcket alldeles bakom sittbrunnen. Så det är när man ska ta sig upp från sittbrunnen som ”häcken” hamnar i ”fågelbadet”.

Möjligen kan man tömma ”fågelbadet” med en trasa innan man ska ur kajaken.

Nu funkar inte min skanner längre sedan jag köpte en ny dator med Windows XP, annars skulle jag kunna skicka en bild från någon gammal P&H eller Svima broschyr. Men av bilderna att döma så fanns ”fågelbadet” kvar även efter införandet av oval packlucka (jag har alltså fel om detta i mitt förra svar).Av bilderna att döma så tycker jag det ser ut som om ”fågelbadet” bara finns på P&H kajker med liten sittbrunn.

Men det enklaste är att titta på den Orion du är spekulant på.

Per Brune

Fågelbad? Vad är problemet?

Jag har en gammal P&H med "fågelbad" men har aldrig upplevt det som ett problem. Om jag förstod det rätt så var det vid i och urstigning som detta skulle ställa till det. Jag brukar ta mig i och ur utan att bli våt. Men visst vill man va på säkra sidan så kan man torka med en trasa.

För övrigt kan jag säga att Orion är en mycket trevlig kajak och passar utmärkt för en nybörjare.

Re: Fågelbad? Vad är problemet?

EbbeK; sa:
Jag har en gammal P&H med "fågelbad" men har aldrig upplevt det som ett problem. Om jag förstod det rätt så var det vid i och urstigning som detta skulle ställa till det. Jag brukar ta mig i och ur utan att bli våt. Men visst vill man va på säkra sidan så kan man torka med en trasa.

För övrigt kan jag säga att Orion är en mycket trevlig kajak och passar utmärkt för en nybörjare.

Dom hade någon/några P&H med fågelbad när jag var på nybörjarkajakkurs i Svärdsklova 1994(?). Var man inte redan blöt innan, så blev man blöt i alla fall i häcken när man klev ur kajaken.

Jag förstod aldrig visten med fågelbadet, möjligen har det något att göra med att tillverkaren (P&H) kunde använda samma däck till både liten och stor sittbrunn. På sidorna där man sätter händerna när man kliver ur kajaken var det bra med en liten ”grop” men inte rakt bakom sittbrunnen.

Vad jag kommer ihåg var det detta med fågelbadet det enda som jag inte tyckte om på P&H.
Jag köpte en P&H några år senare, och det man ska ha i tanken (gäller nog alla P&H) är att skäddaboxen "stjäl" mycket packutrymme bak.

Är det denna http://www.blocket.se/vi/9820171.htm?ca=9_s så har den stor sittbrunn (LC) och då finns det nog inget fågelbad.

Per Brune

Premiärpaddling

Premiärpaddlade "Orion" idag, Rävsta till Sigtuna, tur och retur och kajaken gick mycket bra, känndes trygg och stabil längtar redan ut till nästa tur på lördag, kanske kommer det lite bilder då // Pär

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg