Otillgänglighetspolen

Det är som du skriver, Ritvägen är en enskild väg. Sedan är frågan hur formellt man ska se kravet "allmänna vägnätet". När Hans N, Björn och jag diskuterade Ritsemvägen tyckte vi att det hade varit konstigt om den inte skulle räknas. Enskilda vägar (som inte är bommade) får ju användas av allmänheten för trafik och ser ut som vilken väg som helst. Vi gjorde alltså samma val som Grundsten en gång gjorde.

En fråga om de där datamängderna. Jag är inte kunnig i QGIS men har nog ett hum om proceduren rent matematiskt. Som jag ser det skulle varje punkt i exempelvis en väg behövas om man ska kunna räkna ut avstånden till andra punkter (åtminstone nästan varje punkt vägen). Det räcker alltså inte med punkter här och där, man måste testa hela linjer mot andra linjer (bägge krokiga). Vet du om de där datamängderna är strukturerade så att det är möjligt?
Så här på ett ungefär, tänkte jag.

Jag tog vägdata från Trafikverket, där har jag tagit med vägar där Trafikverket är väghållare samt vägar som har statligt driftsstöd (det bör vara vägar som är allmänt tillgängliga). Från det norska kartverket kunde jag bara filtrera ut vägar ur data.

Genom att lägga på större och större buffert fick jag det här resultatet med 47 km buffert från vägarna.

Jag har hittat ett sätt att beräkna punkten också men det kräver lite mer pyssel av indatat och frågan är vilka vägar i Norge som ska vara med.

Skärmavbild 2023-09-17 kl. 19.33.00.png
 
Hej,

Otillgänglig? Ursäkta att jag kanske vinklar mitt inlägg lite från vad som är tänkt men kan inte låta bli. Frågan är intressant, kanske mest bara som en kul grej men det kan ju finnas viktiga aspekter av den också. Jag har vid två olika turer passerat ganska nära den av Camilla beräknade triangeln i inlägget ovan. Båda gångerna var det väldigt lätt. Den ena gången gick jag Padjelantaleden, passerade Duottar-stugan på väg mot Njoatsosvágge (super-lätt vandring) och den andra gången gick jag från Stáloluokta, norr om Lulep Rissajávre och vidare mot Alkavare kapell, även det lättvandrat.

Otillgänglig = f(ej väg, ej led, ej båtled, ej stuga för allmänheten)
Kan man tänka sig att hitta någon annan mer otillgänglig plats om man även tar med i beräkningarna att man skall vara så långt borta som möjligt från någon väg, (statlig?) vandringsled, båtled, stuga öppen för allmänheten)? Detta kanske skulle kunna vara en mer "otillgänglig" plats? De kanske har skrivits om detta tidigare men om inte vore det intressant/roligt att se vart en sådan plats kan ligga.

Mvh/Rickard
 
Återigen:
Begreppet som Grundsten (sannolikt) låg bakom var hans och enligt hans definition.
Alla kan hitta på ett eget begrepp och definiera "reglerna" för det.
Det hela blir någon sorts filosofisk diskussionsklubb annars då det högst sannolikt inte kommer att finnas någon SIS-standard för saken.
 
Hej,

Otillgänglig? Ursäkta att jag kanske vinklar mitt inlägg lite från vad som är tänkt men kan inte låta bli. Frågan är intressant, kanske mest bara som en kul grej men det kan ju finnas viktiga aspekter av den också. Jag har vid två olika turer passerat ganska nära den av Camilla beräknade triangeln i inlägget ovan. Båda gångerna var det väldigt lätt. Den ena gången gick jag Padjelantaleden, passerade Duottar-stugan på väg mot Njoatsosvágge (super-lätt vandring) och den andra gången gick jag från Stáloluokta, norr om Lulep Rissajávre och vidare mot Alkavare kapell, även det lättvandrat.

Otillgänglig = f(ej väg, ej led, ej båtled, ej stuga för allmänheten)
Kan man tänka sig att hitta någon annan mer otillgänglig plats om man även tar med i beräkningarna att man skall vara så långt borta som möjligt från någon väg, (statlig?) vandringsled, båtled, stuga öppen för allmänheten)? Detta kanske skulle kunna vara en mer "otillgänglig" plats? De kanske har skrivits om detta tidigare men om inte vore det intressant/roligt att se vart en sådan plats kan ligga.

Mvh/Rickard
Se diskusionen som startade med Elvahs inlägg på förra sidan, 11e september. Räknar vi in båtleden till Alkavare kapell påverkar det min killgissning en del, Sarek-punkten hamnar närmare Pielastugan och ökar sannolikheten för att ottillgängligaste punkten blir i norr istället, med ett avstånd på ca 25 km.
 
Using the information from this post by Hans Fowelin

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/platsen-som-ligger-langst-bort-om.htm

I looked it up on Google Earth. The spot is marked but the location is off by 120 meters. I marked a spot on the exact coordinates according to Fowelin and used the circle tool to draw a 46.07 km radius circle around it. This came very close to the three points he used to set his location (which I also marked). Note that these points of inaccessibility are always triangulated between three roads since if you only use two, you can move further away from both of them by moving along the line perpendicular to the line connecting them, until you get to a point equidistant to the third road.

Capture.JPG


Capture2.JPG
 
Se diskusionen som startade med Elvahs inlägg på förra sidan, 11e september. Räknar vi in båtleden till Alkavare kapell påverkar det min killgissning en del, Sarek-punkten hamnar närmare Pielastugan och ökar sannolikheten för att ottillgängligaste punkten blir i norr istället, med ett avstånd på ca 25 km.
Ca 23 km från Singö i Roslagen till Märket i Ålands hav. Hyggligt otillgängligt. Och Sveriges enda landgräns mot Finland dessutom.

/ F
 
Jag tog vägdata från Trafikverket, där har jag tagit med vägar där Trafikverket är väghållare samt vägar som har statligt driftsstöd (det bör vara vägar som är allmänt tillgängliga). Från det norska kartverket kunde jag bara filtrera ut vägar ur data.

Genom att lägga på större och större buffert fick jag det här resultatet med 47 km buffert från vägarna.

Jag har hittat ett sätt att beräkna punkten också men det kräver lite mer pyssel av indatat och frågan är vilka vägar i Norge som ska vara med.

Återigen:
Begreppet som Grundsten (sannolikt) låg bakom var hans och enligt hans definition.
Alla kan hitta på ett eget begrepp och definiera "reglerna" för det.
Det hela blir någon sorts filosofisk diskussionsklubb annars då det högst sannolikt inte kommer att finnas någon SIS-standard för saken.
Vi är säkert överens om att resultatet beror på den definition av Otillgänglighetspolen vi ställer upp. När detta är gjort gäller det att undersöka vilka punkter/gränser som uppfyller kraven (lättare sagt än gjort). Den definition som Grundsten använde hade sitt ursprung i tanken "obrutna fjällområden" om jag förstått honom rätt. I praktiken använde han sig av det allmänna vägnätet (i betydelsen "väg som kan användas av allmänheten"). Vägnätet blev då ett sätt att precisera tanken "brutet fjällområde". Här kan förstås tveksamhet uppkomma exakt vilka vägar som ska medräknas och kanske leder det till att vissa vägar får bedömas från fall till fall. Det är ju svårt att då hävda strikt vetenskaplig exakthet.

Vi som uppdaterade Grundstens uträkning har försökt att vara trogna hans ursprungliga tanke. Jag skulle däremot inte påstå att vi uppfyllt någon vetenskaplig standard. Precis som Larssky tror jag inte att det kommer att uppfinnas någon sådan standard för just denna förståelse av begreppet Otillgänglighetspolen.
 
Intressant. Definierar man verkligen gräns så att denna gränslinje inte ska kallas landgräns? Och är det vattendrag ända till treriksröset? :unsure:
Allting går att definiera så det passar ändamålet. 😉

Sträckan från Bottenviken till Treriksröset är väl en landgräns ändå, det håller jag med om. Men om du vill passera gränsen torrskodd (undantaget över vinteris eller bro) så gör du det på Märket.

F
 
...
Och i Norden?

Alltså:
Längst från väg, och från led som går mellan bemannade stugor (för att på något sätt avgränsa - delar av leder såsom Nordkalottleden etc räknas då inte, men är det dagsetappsavstånd mellan bemannade stugor så räknas den ledsnutten), avstånd från bemannade eller obemannade stugor med sängar i (för att avgränsa - en säkerhetsstuga räknas då inte), hållplatser för reguljär trafik, el, avlopp och butiker.
Det borde vara drygt fyra mil från allt ovanstående på höjden Čivttasmaroaivi (≈ 68.923376N, 24.49918E) i södra Finnmark strax norr om Øvre Anárjohka nasjonalpark. Jag har gått olika rutter genom området några gånger. På sommaren är det folktomt men man råkar på många 4-hjulingsspår så tomt är det inte alltid. Olyxiga stugor finns ett fåtal av fr.a. på finska sidan.
😉
... Men om du vill passera gränsen torrskodd (undantaget över vinteris eller bro) så gör du det på Märket.

F
Men ön Kataja då?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.