"Osynligt" Fritt Forum

"Övrigt/Annat", med underrubrik/förklaring: "här kan du skriva, om du inte känner att någon annan rubrik passar".

Det minsta som borde fixas medan adminerna funderar vidare, vore dock en varningstext enligt clindh:s förslag ovan.


Det låter som en vettig lösning!
99% av problemen borde försvinna då och det är ju acceptabelt.
 
Nej, jag vill inte se det på topplistan, då har vi snart de fördömande och hetsande diskussionerna där igen som inte har med friluftsliv att göra. Låt det ligga där det ligger. Det är skönare så här. Hata miljöpartiet, vargar och vindkraft kan man göra på flashback.
Det är ju jätte bra att det finns en plats att diskutera saker som inte har med friluftsliv att göra här, att hänvisa folk till andra forum som flashback när många känner sig censurerade av flashback är inte ett bra argument. Om man inte vill att det syns bland nya inlägg har jag ingen större åsikt i, men det stör mig inte om det syns. Att ta bort den helt eller förbjuda diskussioner utanför friluftsliv hoppas jag verkligen inte att ni gör, folk behöver platser att lufta sina tankar på när forum som flashback och liknande inte ger det. Alla forum borde ha ett "fritt forum" tycker jag.
 
Det är ju jätte bra att det finns en plats att diskutera saker som inte har med friluftsliv att göra här, att hänvisa folk till andra forum som flashback när många känner sig censurerade av flashback är inte ett bra argument. Om man inte vill att det syns bland nya inlägg har jag ingen större åsikt i, men det stör mig inte om det syns. Att ta bort den helt eller förbjuda diskussioner utanför friluftsliv hoppas jag verkligen inte att ni gör, folk behöver platser att lufta sina tankar på när forum som flashback och liknande inte ger det. Alla forum borde ha ett "fritt forum" tycker jag.

Är det högre i tak på utsidan än på flashback anser du?
Jag tycker nog tvärtom och glad att det är så.

/Patrik
 
Är det högre i tak på utsidan än på flashback anser du?
Jag tycker nog tvärtom och glad att det är så.

/Patrik
Jag pratar inte om högre tak, mods får gärna radera folk som inte kan bete sig. Det jag menar är tex, att på flashback får man inte öppna ny tråd med sina egna tankar på ämnen som redan finns tråd, och då kan tråden vara flera 1000 sidor och med en ts som tar upp nått helt annat än vad man själv har att säga. Att skriva i en sån tråd kan liknas vid att prata ner i toaletten, ingen kommer höra dig, ens tankar blir begravda.
 
Diskussioner om politik & vargar & invandring & kärnkraft osv brukar spåra ur direkt. Det blir aldrig vettiga diskussioner med bra argument, folk skriver vad dom tycker och övergår sen direkt till personangrepp. Kräver mkt jobb av en moderator. Bättre att vi slipper sånt här.
 
Diskussioner om politik & vargar & invandring & kärnkraft osv brukar spåra ur direkt. Det blir aldrig vettiga diskussioner med bra argument, folk skriver vad dom tycker och övergår sen direkt till personangrepp. Kräver mkt jobb av en moderator. Bättre att vi slipper sånt här.
Ja tråkigt med folk som inte kan bete sig, men jordens undergång är det ju inte. Bättre för mods är det säkert, men sämre för allmänheten. Det är inte svårt att ignorera trådar man inte vill läsa eller som mods inte har tid att moderera, däremot kan det vara mycket svårt för vissa att hitta en plats där dom kan få yttra sig på. Med all respekt för modsen så tycker jag ändå att möjligheten att yttra sig är viktigare än att dom ska ha ett lätt jobb. Och om dom inte har tid att göra sitt jobb så är det mycket lätt att ignorera tråden som sagt, ingen dör av en urspårad tråd.
 
Utsidan tenderar ibland att vara relativt intolerant mot åsikter som inte följer det som "community" inom forumet anser vara korrekt.

Det visade sig t.ex. när Fritt Forum undantogs från vanliga "sökningen" om vad som är nytt. Tydligen dyker det där upp åsikter som får ett antal garvade forumrävar att tappa sitt "Zen". Den lätta lösningen på det var att exkludera hela Fritt Forum från listan på nya inlägg.

Lite tråkigt tycker jag. Jag har (oftast) inga problem med att någon vill lufta åsikter jag inte delar. Jag brukar välja att aktivt ignorera dem. I en ideal värld hade jag haft tid att botanisera kring vad som skapas i Fritt Forum. Tyvärr har jag inte den tiden.

Utsidan har mycket kunskap och det går att få vettig hjälp här. Det är därför jag tillbringar en del tid med att läsa vad kompetenta skribenter delar med sig av. Jag är inte säker på att jag tillför alltför mycket själv, men försöker ibland att bidra så gott jag kan.
 
Diskussioner om politik & vargar & invandring & kärnkraft osv brukar spåra ur direkt. Det blir aldrig vettiga diskussioner med bra argument, folk skriver vad dom tycker och övergår sen direkt till personangrepp. Kräver mkt jobb av en moderator. Bättre att vi slipper sånt här.
Fast de diskussionerna startas ju oftast ändå inte i Fritt Forum, så att göra det "osynligt" löser inte problemet. Däremot skapar det flera andra, fr a vilseleder mindre Utsidan-bevandrade trådstartare och "dödar" potentiellt intressanta trådstarter.
Den fina tråden om israndsrännor och mysteriet med det ryska batteriet är bara två exempel, helt inom ramen för Utsidans ämnessfär, som säkert inte hade fått några svar om jag inte tipsat TS om att flytta dem till en annan forumdel. Men nu är jag som sagt trött på att vara sekreterare :).

Alla föreslagna lösningar - förse med varningstext, döp om till Övrigt/oklassificerbart eller skippa helt - är bättre/mindre dåliga än den nuvarande.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.