Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad tycker ni att det finns för oskrivna löparregler?
Skall man hålla till höger eller vänster vid möte?
Vem håller undan, den som springer snabbt eller den som springer långsamt?
Inte världens viktigaste frågor direkt men ibland undrar jag
Det verkar som om de flesta tycker så men själv är jag grymt skolad i att jag som fotgängare håller till vänster! Men jag är beredd att böja mig för majoriteten
Det verkar som om de flesta tycker så men själv är jag grymt skolad i att jag som fotgängare håller till vänster! Men jag är beredd att böja mig för majoriteten
Lärde mig segla innan löpning och skidåkning blev en träningsform. Jag har lärt mig att "upphinnande båt väjjer" och "båt i yrkestrafik har företräde". De funkar bra i skid- och löpspår. Dvs översatt: den som kommer ikapp dig får leta ny väg (sedan kan man hålla till höger så gott man kan) samt möter du någon riktigt snitsig skidåkare i en korsning (och du är glad amatör som jag) så får den skidåkaren hasta på före. Har funkat bra hittills...
"Gäller" är alltså liktydigt med vad Nermander tycker. På blandade gång- och cykelvägar gäller nämligen ingenting alls för fotgängare, dvs. frågan är överhuvudtaget inte reglerad.
Ett lämpligt vägledande antagande är att cyklister i allmänhet är hänsynslösa idioter.
På rena gångvägar är frågan istortsett ointressant. Som löpare gör man väl det som vållar minst obehag för andra.