Ormsäkra byxor?

Jag ska tillbringa en del av vinter på ett betydligt varmare ställe än här hemma som tyvärr är överbefolkat av skallerorm.
Några av mina kollegor är inte så förtjusta i dessa (inte jag heller) och frågan kom upp om det finns t ex kevlarförstärkta byxor som står emot ett bett.
Kom inte med statistik nu, det biter ( hmmmm) inte på mina kollegor. Tror inte gummistövlar är ett alternativ heller då det är huvudsakligen öken.
Så vad säger ni, är det lundhagare med stuprör nedkörda i skaften som jag ska föreslå eller finns det något annat?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bernadottebiblioteket har en utmärkt lösning. De har en utmärkt doktorsavhandling på engelska om nordamerikanska skallerormar. En tjusig historia i två band i en kassett.
Sammanfattningsvis de är lika farliga som huggormar och de flesta skrönorna om deras dödarförmågor är just skrönor.

Jag har plockat upp dem och stoppat dem i säcken för vidarbefodran till giftutvinningen precis som vi som barn gjorde med huggormar här. Den mig närmaste som lyckats få ett huggormsormbett var en lätt korkad hund vi hade, det gick över utan följder på två dagar.

Skorpionbett och tusenfotingbett kan däremot vara räliga.

Mitt råd avseende skor och byxor bli ta vad ni trivs i.

Det finns däremot en sidvindare som man skall se upp med, Jag hade en god vän som satte sig på en och det slutade fatalt tyvärr för vännen.

seobserver

Skallerormars gift är nog lite värre än våra huggormars, jag skulle inte vilja bli biten av en orm med detta gift:

Skallerormens gift är hemotoxiskt, det orsakar hemolys (röda blodkroppar spricker), vävnadsskador (nekros), förlamning, och är mycket smärtsamt.

seobserver

Skallerormars gift är nog lite värre än våra huggormars, jag skulle inte vilja bli biten av en orm med detta gift:

Skallerormens gift är hemotoxiskt, det orsakar hemolys (röda blodkroppar spricker), vävnadsskador (nekros), förlamning, och är mycket smärtsamt.

Jag har umgåtts med dem och det var ingen tvekan om vem som vann. E U är det mycket smärtsamt med huggormsbett oxså.

Men vad har du för riktiga källor till dina funderingar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips