Ormsäkra byxor?

Se upp vart du sätter fötterna och lyssna efter rassel.

Mvh // Johannes
Artikeln som det länkas till ovan avser Crotalus (samt mockasin).

Har man någon gång hört en skallerorm rassla förstår man att det är svårt att missa. Har hört en rassla genom en glasvägg i ett terrarium. Det hördes väl i rummet bredvid =)
Likaså väser den svenska huggormen högre än vad man kan tro.

Tragikomisk kuriosa i sammanhanget är att "jakten" på skallerormar ledde till att de individer som rasslade minst (var svårast att hitta) överlevde i större utsträckning, och deras gener fick således större procentuell inverkan på följande generationer.
Jakten, som hade avsikten att få bort ormen, ledde då till att de ormar som fanns kvar rasslade mindre och således blev farligare.

Bilder på skallerormsbett är inte svåra att finna. Svårare är det att finna något allvarligt angående våran svenska huggorm (Vipera berus berus) därav min förvåning vad gäller Seobservers farliga frånvaro av respekt angående skallerormarna.

Faktum är, att när jag sökte lite så fann jag faktiskt lite byxor och skydd för ormar. Huruvida de fungerar eller inte tänker jag inte svara på. Har aldrig sett det förut och har ingen erfarenhet utav det.

http://www.turtleskin.com/snake-bites.aspx

http://www.cabelas.com/gaiters-chaps.shtml

Mvh // Johannes

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips