Orienteringskartor i Locus?

Någon som vet om det går att få tag i orienteringskartor i digital form och ladda in dom i Locus maps? Jag menar de detaljerade kartorna som orienteringsklubb arna har.
 
Ja, såg den tråden, men det förutsätter ju att man scannar in papperskartor och klistrar ihop dem och sen laddar in dom i Locus. Bättre vore ju om orienteringskartorna gick att få tag på i vektorformat? Jag vet inte hur de görs men sannolikt borde de ju finnas i någons dator.
 
Någon som vet om det går att få tag i orienteringskartor i digital form och ladda in dom i Locus maps? Jag menar de detaljerade kartorna som orienteringsklubb arna har.
Gokartor
Här finns "orienteringskartor" för större delen av Sverige. Du kan ladda ner mindre sektioner för privat bruk. Skall du ha större mängder får du kontakta utgivaren (gokartor.se). Sedan du laddat ner filen så konverterar du png/pgw formatet till sqlite- till det använder jag MAPC2MAPC! Fungerar perfekt.
 
Gokartor är intressanta men saknar en del som vanliga topografkartor har ex Min Karta. Det är automatiskt genererad info och byggnadsdetaljer kan vara rätt missvisande. Nuvarande version verkar förbättrad t ex avseende platsnamn jämfört med tidigare. Men zoomningen är inte lika bra som på Min Karta. Detta är tex märkbart på strandlinjer. Kraftledningar saknas i varje fall delvis.

Thure
 
Senast ändrad:
Gokartor är intressanta men saknar en del som vanliga topografkartor har ex Min Karta. Det är automatiskt genererad info och byggnadsdetaljer kan vara rätt missvisande. Nuvarande version verkar förbättrad t ex avseende platsnamb jämfört med tidigare.

Thure
Helt korrekt. Vägar kan ibland vara dubblerade och byggnader kan ha fel storlek. Utveckling pågår fortfarande av detta koncept.
Jag tycker dock terrängens detaljer speglas riktigt bra när man är på skalan 1:10 000. Ännu går den naturligtvis inte upp till samma nivå som en handritad orienteringskarta men den täcker å andra sidan väldigt stora områden.
 
Gokart tycker jag är tillräckligt bra på höjdkurvor och branter men stigar, hus och sånt har den inte alls samma grundlag för som riktiga orienteringskartor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.