Jag instämmer med alla övriga talare som har samma åsikt som mig

Härligt att känna sig så lagom en fredagsmorgon.
Jag använder GPS som komplement till karta och kompass. När man säger GPS orienterare så antar jag att det menas att man har karta i sin GPS. Själv valde jag den enklaste GPS av alla. Den visar posotion, höjd och riktning samt att jag kan ladda ur spårdata när jag kommer hem. Det betyder att om jag skulle gå enbart på GPS skulle jag inte ha en aning om terrängen.
Sålunda har jag alltid karta och kompass med mig. Att sitta i tältet och planera nästa dag och intressanta områden man kanske har tittat ut under dagen är nästan omöjligt om man ska sitta och trängas runt en liten lysande skärm. Att sen när man kommer hem göra som Thureb säger att ladda in det i Google Earth och minnas turen är ett mervärde som man inte får med karta.
Använder även mig GPS som klocka, alarm (upp tidigt och fotografera) och för att se hur mycket dagsljus man har kvar innan solnedgång när man är ute tidigt vår och sen höst. Jag markerar in vad, tältplatser och annat. Jag tror jag använder den till allt utom orientering
Hemmavid har jag markerat in ett antal svampställen med gula kantareller. Så det är bara att gå ut och skörda då och då. Tända elden, fram med Murikkan och steka på köttet för att sen avsluta med lite stekta kantareller och havssalt

Åhhh vad jag längtar till sol och torrare marker.