Orange svamp i svartvitt landskap

Hej,
Jag var i Abisko under några dagar. Kom hem nyss. I detta svartvita landskap som var väldigt frostigt, mitt i skogen, på en björkgren så ser jag denna vackra XXX, vad är det ?
Den var cirka 5 cm i diameter.

Vacker men underlig.
Jag har ingen aning vad det är, kanske du har det ?

Mvh
Anders

Bilagor

• DSC_1172.jpg
    DSC_1172.jpg
    262.4 KB · Visningar: 1,156
Hej,
Jag var i Abisko under några dagar. Kom hem nyss. I detta svartvita landskap som var väldigt frostigt, mitt i skogen, på en björkgren så ser jag denna vackra XXX, vad är det ?
Den var cirka 5 cm i diameter.

Vacker men underlig.
Jag har ingen aning vad det är, kanske du har det ?

Mvh
Anders

Hej
Är en gelesvamp, sannolikt av släktet Tremella. Parasiterar ofta på skinnsvampar som i sin tur lever på ofta död ved. Exakt vilken art är svårt att sia, men den är inte helt olik gullkrös (Tremella mesenterica) som är vanlig här i södra Sverige....hur vanlig den är uppe i norr vet jag inte...

Fin bild!

Mvh
J

Har aldrig sett IRL eller o-IRL

Hej
Är en gelesvamp, sannolikt av släktet Tremella. Parasiterar ofta på skinnsvampar som i sin tur lever på ofta död ved. Exakt vilken art är svårt att sia, men den är inte helt olik gullkrös (Tremella mesenterica) som är vanlig här i södra Sverige....hur vanlig den är uppe i norr vet jag inte...

Fin bild!

Mvh
J

Tackar.
Jag anser mig ha sett mycket i skogen och mark.
Är hobby-intresserad av botanik.
Men har aldrig beskådat en liknande skapelse.

Den var otroligt ovanlig ty landskapet pga årstid och temperatur var liksom svart-vitt.
Bortsett från denna sak som lyste upp hela tillvaron.

Jag skulle ju vilja att den är lite ovanlig här upp pga cool-hets-faktorn ;-)

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips