Orange svamp i svartvitt landskap

Hej,
Jag var i Abisko under några dagar. Kom hem nyss. I detta svartvita landskap som var väldigt frostigt, mitt i skogen, på en björkgren så ser jag denna vackra XXX, vad är det ?
Den var cirka 5 cm i diameter.

Vacker men underlig.
Jag har ingen aning vad det är, kanske du har det ?



Mvh
Anders
 

Bilagor

  • DSC_1172.jpg
    DSC_1172.jpg
    262.4 KB · Visningar: 1,072
Hej,
Jag var i Abisko under några dagar. Kom hem nyss. I detta svartvita landskap som var väldigt frostigt, mitt i skogen, på en björkgren så ser jag denna vackra XXX, vad är det ?
Den var cirka 5 cm i diameter.

Vacker men underlig.
Jag har ingen aning vad det är, kanske du har det ?



Mvh
Anders

Hej
Är en gelesvamp, sannolikt av släktet Tremella. Parasiterar ofta på skinnsvampar som i sin tur lever på ofta död ved. Exakt vilken art är svårt att sia, men den är inte helt olik gullkrös (Tremella mesenterica) som är vanlig här i södra Sverige....hur vanlig den är uppe i norr vet jag inte...

Fin bild!

Mvh
J
 
Har aldrig sett IRL eller o-IRL

Hej
Är en gelesvamp, sannolikt av släktet Tremella. Parasiterar ofta på skinnsvampar som i sin tur lever på ofta död ved. Exakt vilken art är svårt att sia, men den är inte helt olik gullkrös (Tremella mesenterica) som är vanlig här i södra Sverige....hur vanlig den är uppe i norr vet jag inte...

Fin bild!

Mvh
J

Tackar.
Jag anser mig ha sett mycket i skogen och mark.
Är hobby-intresserad av botanik.
Men har aldrig beskådat en liknande skapelse.

Den var otroligt ovanlig ty landskapet pga årstid och temperatur var liksom svart-vitt.
Bortsett från denna sak som lyste upp hela tillvaron.

Jag skulle ju vilja att den är lite ovanlig här upp pga cool-hets-faktorn ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.