Optimus vega vs Express spider II

Hej!

Jag och sambon är ute efter ett markök vi kan använda på dagsturer för att göra både frystorkad mat, men också ex. pannkakor eller lättare matlagning.

Jag har kommit fram till att det står mellan dessa ovanstående kök. Optimus vega och Express spider 2. Det förra är dyrare än det senare.

Är det värt de extra pengarna? Vad ger mig Vegaköket mer än att det går att använda vid minusgrader kontra Express Spider?

Det är mycket välkommet med input, och kanske andra tips på kök som skulle kunna passa. Även någon form av lättvikts grytor står på listan.

Mvh Andreas

Jag valde mellan dessa två och valde Vega. Express spider kändes lite mindre stabilt, plus att jag gillar att kastrullstöden går ända in mot mitten på Vega, så att det fungerar med både breda och mycket smala kastruller, det går även med en smal "titankåsa". Spidern är väl lite lättare tror jag, men Vega är tillräckligt lätt för mig. Spider har ju också en förvärmningsslinga, så det går nog bra att köra det också med "flytande gas", men jag har inte prövat. Effektmässigt tror jag inte att det spelar någon roll, det är viktigare att du använder vindskydd eller hittar lä till köket. Vega har en lite bredare brännare, vilket inte spelar roll om du bara ska koka vatten, men det är en liten fördel om du ska försöka koka gröt utan att bränna fast i botten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vega +1

Kan inte uttala mig om Express Spider då jag aldrig provat den. Har dock en Vega som jag är mycket nöjd med.

Vill jag fortfarande köra en spindeltyp av brännare men lättare så väljer jag Fire Maple FMS-117T på 98g (Jmfr med Vega på 178g)

Vegan använder jag främst om jag inte är solo och vill "laga" lite mat istället för att bara hälla vatten i påse.

//B

Har Express Spider och tycker det är ett bra kök, stabilt och smidigt, lätt att reglera effekten även på riktigt låg nivå. Det låter dock ganska mycket och brännardelen är liten så värmen koncentreras på en liten yta.

Jag valde Optimus Vega och har haft det i ett par år. Extremt nöjd! Köp det.
Fungerar även att använda min lilla muurikka på det då brännaren är bred och köket stadigt

Ska du steka pannkakor kommer du uppskatta Vega och dess spridning av värmen. Har du vinterabitioner så går Spider att konvertera till bensin, men då finns det bättre kök ändå...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips