Vega eller Express Spider II?

Jag har i många år kört med min Pocket Rocket och är supernöjd med den. Vid solovandringar där jag nästan bara värmer vatten fungerar den perfekt.

Nu när vi är två på en del vandringar så varierar vi med lite annan mat än bara frystorkat. Då tycker jag att det blir vingligt med en toppmonterad brännare kombinerat med större kärl med mer innehåll.

Därför spanar jag på olika spindelkök men fortfarande gaskök då jag inte tänk använda det under vintern och jag gillar det enkla med gasen.

De två som det verkar säljas mest av ser ut att vara Optimus Vega och Primus Express Spider II.

Är det någon som har provat båda och kan ge vägledning? Är Optimus värt dubbla priset?

Sökte dåligt och missade att ämnet redan avhandlats:

Moderatorn får gärna fimpa min synnerligen onödiga tråd;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det rör sig väl snarare om cirka 60% (dryga 300 SEK) i skillnad.

Om du vill använda köket när det är kallt så kan du vända gas-behållaren upp och ner med Vega och köra flytande "gas" från behållaren. Det är för mig en rätt stor fördel.

I övrigt är de hyfsat jämförbara. Jag valde Vega som komplement till en toppmonterat Primus-brännare för att kunna använda det när det är kallare.

Jag har ett Vega. Det är ett väldigt bra kök. Bra kärlstöd, bra brännare som funkar bra med större kokkärl, och det funkar faktiskt riktigt bra när man vänder flaskan åt fel håll. Det funkar även mitt i vintern.

Det finns dock en nackdel. Optimus har totalt värdelösa reglage. De glappar så pass mycket att det är mycket svårt att finjustera om man vill sjuda maten på riktigt svag låga. Direkt när man kommer åt reglaget så ändras det, och när man släpper så fjädrar det tillbaka en bit så att man får börja om.
Jag kanske har haft otur (eller är petig), men jag har testat både Crux och Vega och de har samma värdelösa reglage.

Primus har ett mycket bättre reglage i det avseendet.

Förutom just reglaget så är det en väldigt kompetent brännare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips