Optimus Svea, tips och trix.

Då lutar det definitivt åt ett SVEA-kök.

Jag misstänker att det är mer "lättmeckat" än de mer moderna multifuelkök, är det så?
Bör man ha med några speciella verktyg för att laga eller rensa köket?

Någon skrev i tråden att SVEA-köken har en veke, samt att man även kan lägga en veke i förvärmningskoppen. Hur ofta måste man byta veke?


Har förstått att det kräver att man övar med det för att få en bra hantering, men det är inga problem.

Jo, det finns en veke som går från botten i tanken upp till reglaget, inget att bry sig om de första 20 åren iaf.

Den till förvärmningen, ingen aning, hade brännaren bara knappt ett halvår och det var ingen förändring.
 
Collin Fletchers råd för förvärmning är inte dåligt och praktiskt fungerar det väl. Elda upp dagens papperssopor för förvärmningen........Bruksanvisningen säger fyll nersänkningen med bensin. Det engenska sättet öppna kranen tänd och vänta tills det börjar rapa, då du justerar upp lågan.
Troligtvis finns det än fler sätt men dehär har fungerat för mig, länge........
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Någon bra lösning för att ställa större kastruller på den?

Med något som har större bottendiameter än min meta 80-kastrull känns det väldigt riskabelt. Ffa för bruk på vintern då.

Skulle också gärna vilja ha tips på någon kastrull på marknade som svean går ner i, för optimerad packvolym
 
Någon bra lösning för att ställa större kastruller på den?

Med något som har större bottendiameter än min meta 80-kastrull känns det väldigt riskabelt. Ffa för bruk på vintern då.

Skulle också gärna vilja ha tips på någon kastrull på marknade som svean går ner i, för optimerad packvolym

Med kärlstöden vinklade utåt är det inga problem med större kastruller, använde stekpanna vid ett flertal tillfällen. För turer med snösmältning skulle jag använda en annan brännare, brinntiden för en tank är inte mycket att hurra för, och att fylla på och starta om blir för meckigt.

Hittar du en kastrull >12 cm i diam. och 10 cm hög går det att ha den liggandes kan jag tänka mig.
 
Någon bra lösning för att ställa större kastruller på den?

Med något som har större bottendiameter än min meta 80-kastrull känns det väldigt riskabelt. Ffa för bruk på vintern då.

Skulle också gärna vilja ha tips på någon kastrull på marknade som svean går ner i, för optimerad packvolym

Kärlstöden utåt, tre tältpinnar. Bachos kastruller passar precis men så gör mången Solokastrull på ca 1 l med inklusive rf och Ha versionerna........
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Praktiskt så tankar jag efter ca 45 minuters bruk, ett labasbestnät är bra om man vill låta sjuda. Trangias 2,5 l gryta har jag brukat för snösmältning, med snö under stabiliseras köket av snön.
Vindskydd grävs i snön. Nej jag lagar inte mat i absiden, mitt tält är för viktigt för mig.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.