Optimus Svea, tips och trix.

Då lutar det definitivt åt ett SVEA-kök.

Jag misstänker att det är mer "lättmeckat" än de mer moderna multifuelkök, är det så?
Bör man ha med några speciella verktyg för att laga eller rensa köket?

Någon skrev i tråden att SVEA-köken har en veke, samt att man även kan lägga en veke i förvärmningskoppen. Hur ofta måste man byta veke?

Har förstått att det kräver att man övar med det för att få en bra hantering, men det är inga problem.

Jo, det finns en veke som går från botten i tanken upp till reglaget, inget att bry sig om de första 20 åren iaf.

Den till förvärmningen, ingen aning, hade brännaren bara knappt ett halvår och det var ingen förändring.

Collin Fletchers råd för förvärmning är inte dåligt och praktiskt fungerar det väl. Elda upp dagens papperssopor för förvärmningen........Bruksanvisningen säger fyll nersänkningen med bensin. Det engenska sättet öppna kranen tänd och vänta tills det börjar rapa, då du justerar upp lågan.
Troligtvis finns det än fler sätt men dehär har fungerat för mig, länge........

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Någon bra lösning för att ställa större kastruller på den?

Med något som har större bottendiameter än min meta 80-kastrull känns det väldigt riskabelt. Ffa för bruk på vintern då.

Skulle också gärna vilja ha tips på någon kastrull på marknade som svean går ner i, för optimerad packvolym

Med något som har större bottendiameter än min meta 80-kastrull känns det väldigt riskabelt. Ffa för bruk på vintern då.

Skulle också gärna vilja ha tips på någon kastrull på marknade som svean går ner i, för optimerad packvolym

Med kärlstöden vinklade utåt är det inga problem med större kastruller, använde stekpanna vid ett flertal tillfällen. För turer med snösmältning skulle jag använda en annan brännare, brinntiden för en tank är inte mycket att hurra för, och att fylla på och starta om blir för meckigt.

Hittar du en kastrull >12 cm i diam. och 10 cm hög går det att ha den liggandes kan jag tänka mig.

Kärlstöden utåt, tre tältpinnar. Bachos kastruller passar precis men så gör mången Solokastrull på ca 1 l med inklusive rf och Ha versionerna........

Praktiskt så tankar jag efter ca 45 minuters bruk, ett labasbestnät är bra om man vill låta sjuda. Trangias 2,5 l gryta har jag brukat för snösmältning, med snö under stabiliseras köket av snön.
Vindskydd grävs i snön. Nej jag lagar inte mat i absiden, mitt tält är för viktigt för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips