Optimus 5 fotogenkök - ny packning

Jag hittade ett gammalt Optimus 5 fotogenkök i en stuga och tänkte det vore kul att få igång det.

Vad jag kan förstå behöver jag byta packningen till pumpen och kanske fixa en ny rensnål och eventuellt några andra inpackningar också. Är det någon som vet var man hittar sådant?

Det är mest för skojs skull, men det kan ju vara kul att ha köket som reserv vid strömavbrott också.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Pumpen

Jag hittade ett gammalt Optimus 5 fotogenkök i en stuga och tänkte det vore kul att få igång det.

Vad jag kan förstå behöver jag byta packningen till pumpen och kanske fixa en ny rensnål och eventuellt några andra inpackningar också. Är det någon som vet var man hittar sådant?

Det är mest för skojs skull, men det kan ju vara kul att ha köket som reserv vid strömavbrott också.

Vet inte hur nr5 är men min Hiker har en egentillverkad skinnbit som packning i pumpen. Funkar utmärkt.

Annars är nog Fogas stora tipset. Fogas finns i Älvsjö.

Det finns riktiga saker och saker som ska laddas.

Tack för tipsen!
Hur funkar det med skinnbit? Hur tjock. Ska den vara? Kan man limma dit den med superlim kanske.

Oj

Tack för tipsen!
Hur funkar det med skinnbit? Hur tjock. Ska den vara? Kan man limma dit den med superlim kanske.

Det var så länge sedan men har minne av att jag med kniv skapade en så rund skiva av läder och borrade ett hål. Tog sedan någon olja eller fett och dåblev lädret så mjukt så mjukt. Sedan var det en skruv i änden på pumpstången. Men minnet kan svika mig.

Fick fram denna för 111 http://www.fogas.se/rwdx/files//op111-111bs-mod2.gif
Pos 245 och 259

För din nr 5
http://www.fogas.se/rwdx/files//1-5t3os.gif
Min nr 5 har jag aldrig öppnat fungerar så fint även om det är alldeles för sällan jag får leka med den.

Riktiga saker!!!!

Göra eget pumpläder är mer krångel än det är värt och använd inget superlim!
Snacka med fogas. Billigast blir det om du har vägarna förbi och tar det över disk. Ett pumpläder kan inte kosta många tior. De har inte jättebra öppettider så kolla först.

Det du rimligen måste byta är pumpläder och packning i tanklocket.
Rensnål är som sagt bra att ha. Sen finns det en backventil i botten av pumpröret som kan läcka. Gör den det måste man byta ut eller renovera den men det är liksom steg 2.

Om man är snål kan man göra packningar själv eller lägga en o-ring som packning i tanklocket. Kolla att grejerna är oljebeständiga bara.

Det behövs ett specialverktyg för att få ut backventilen om man inte gör ett eget. Jag har ett och bor inte så långt från fogas så om du behöver kan du komma förbi så byter vi backventilen. Skicka pm i så fall.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Med tanke på att det är samma pumpläder och backventil i mitt Nova som det är i mitt 30 år äldre no111 ska det nog inte vara några problem att få tag i grejer =)

Pumpläder

fungerar ofta bra efter smorning med lite fett t ex vaselin. Fogas har en del info på sin hemsida typ sprängskisser. www.
Fogas.se

Thure

Det känns som packningen är för liten. Det blir inget tryck i behållaren. Blir packningen större av vaselinet? Den känns inte för torr.

Kul med så mycket respons! Jag anade nästan det. Gamla kök i mässing har en särskild charm. Det blir nog till att beställa en reservdel, men att försöka själv ger också en bättre känsla för funktionen.

Tryck ut den

Det känns som packningen är för liten. Det blir inget tryck i behållaren. Blir packningen större av vaselinet? Den känns inte för torr.

Troligen kan du trycka ut packningen innan du sätter in den igen och få den att funka. Ett försök som kan fungera. När den väl får mottryck trycks den mot väggen och fett hjälper.

smörj upp och tryck ut den lite så att det blir lite större diameter - precis så att den går ned i cylindern - det skall vara som en skål framåt i den riktningen man trycker in kolven och och sidorna pressas mot cylinderväggarna och tätar mer när det blir lite mottryck när man skjuter in kolven, när man dra ut kolven igen så går läderdisken en smula ihop lite och släpper förbi luften när man drar ut kolven igen för ett nytt tag.

lädret fungerar både som insugsventil och kolv samtidigt - en genialisk konstruktion med så enkla medel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips