Optimus 00 och 1S

Jag kom över två gamla kök, ett Optimus 00 och ett 1S vid en garagerensning för en tid sedan och är intresserad av att få lite tips och trix innan jag ger mig på att starta upp dom :)!

Även gröna lådan samt ett litet reservkitt följde med. Lådan antar jag är till 00:an, rensnålar, någon packning och ett brännarhuvud?

Bränsle: jag har läst mig till och fått tips om allt möjligt, diesel, lysfotogen, spisbränsle(bioetanol)....vad använder ni?
 

Bilagor

  • IMG_2215.jpg
    IMG_2215.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,084
  • IMG_2214.jpg
    IMG_2214.jpg
    39.3 KB · Visningar: 858
00 bör vara fotogendrivet. Jag kom över ett som stått i mobförråd oanvänt, som hostade på bensin men brinner fint på fotogen.

1s är jag inte alls bekant med...
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Biltema har lysfotogen som funkar bra.

Använd T-sprit i koppen som förvärming. Tänd och värm upp brännarehuvudet. När det är nästan utbrunnet: stäng utluftningsventilen och pumpa upp lite så att fotogenen börjar komma. Den förgasas i de övre rören och sprutar ut som gas och brinner med blåaktig låga. Höj trycket i lagom takt så att du inte överbelastar innan brännarhuvudet är helt uppvärmt.

Om huvudet inte är uppvärmt tillräckligt så kommer ett stort flöde av fotogen att inte hinna koka och istället spruta ut som vätska. Då får man gula, höga lågor. Släpp trycket och man kan använda en handhållen gasolbrännare att värma brännarhuvudet med eller stänga ner och börja om.

Lädret i pumpen brukar torka och ger då inget tryck. Då får man ta isär pumpen och smörja upp det.
 
Båda är fotogenkök. OO var ett vanligt köks och stugkök. 1S med grön låda hörde till FMs och CFs satser bland annat.

Se till att pumpen levererar tryck samt att de är täta innan du tänder.

go tur
 
Jag kan tillägga följande. Om du inte lyckas få tryck i bränsletanken när du pumpar, trots nysmort pumpläder (låt det tex stå i en kopp olja över natten) så är det självfallet läckage någonstans. Det är då oftast i gummibrickan under påfyllningslocket eller NRV-ventilen som sitter i botten av pumpröret. Dessa reservdelar finns längst till höger/ned på din bild. Och verktyg för att lossa NRV ventilen är högst upp i bild. NRV ventilen kan sitta hårt. Låt 5-56 lr liknande verka över natten innan du försiktigt lossar med nyckeln. NRV ventilen går att renovera så kasta inte den gamla.

Sen skal delarna som ligger framför köken på den första bilden sitta på brännarhuvudet (hoppas inget saknas) annars funkar det dåligt. Se bilder från länken som Thure kom med.
 
En finess på 00-köket, om du inte redan kände till det.

Längst ut på pumpen sitter ett lock som kan skruvas av. Det är till för transport av köket att försluta tanken med, när man skruvat av brännaren.
 
Tack!

En finess på 00-köket, om du inte redan kände till det.

Längst ut på pumpen sitter ett lock som kan skruvas av. Det är till för transport av köket att försluta tanken med, när man skruvat av brännaren.

Det var där den gömde sig :). Spenderade kvällen med att titta på olika klipp med 00:an och såg just det, att man kunde skruva på ett locka..och svor för mig själv att jag inte hade det!!

Har nu testat köken som snabbast under lunchen...fyllde dom med ca 1 dl lysfotogen och använde rödsprit till koppen/förvärme.

00:an spruttade igång men läcker bränsle så den stängde jag av direkt. Den läkter direkt under koppen och när jag skruvade bort den så var ju packningen torr som fnöske, så det är väl lika bra att byta samtliga tre packningar på brännaren...

S1:an däremot höll tätt, bra tryck(tror jag iaf) och levererade utan problem mitt kaffevatten :). Dock såg jag ju direkt skillnaden och fördelen med 00:an som har vindskydd under förvärmingen.

Spontant känns det som när 00:an är renoverad så kan den få följa med ut i fält för skojs skull...den är ju liten och hopfällbar :)!
 
Jag kan tillägga följande. Om du inte lyckas få tryck i bränsletanken när du pumpar, trots nysmort pumpläder (låt det tex stå i en kopp olja över natten) så är det självfallet läckage någonstans. Det är då oftast i gummibrickan under påfyllningslocket eller NRV-ventilen som sitter i botten av pumpröret. Dessa reservdelar finns längst till höger/ned på din bild. Och verktyg för att lossa NRV ventilen är högst upp i bild. NRV ventilen kan sitta hårt. Låt 5-56 lr liknande verka över natten innan du försiktigt lossar med nyckeln. NRV ventilen går att renovera så kasta inte den gamla.

Sen skal delarna som ligger framför köken på den första bilden sitta på brännarhuvudet (hoppas inget saknas) annars funkar det dåligt. Se bilder från länken som Thure kom med.

Tackar...just pumplädret var lite slitet men eftersom jag inte direkt byggde upp något tryck med just 00:an så vet jag inte om det behövs bytas eller ej.
Såg också att det jag trodde var ett brännarhuvud av något slag är en del av pumpen :)!

Nu ska jag bara jaga packningar till den så ska jag väl få igång den också.

** Hittade ett "reservdelsställe" i Holland som har Allt, delarna skulle kosta sisådär 6 Euro...men frakten 33E, så det kändes inte aktuellt, någon som har några andra förslag?

Det bör väl fungera med vanliga värmebeständiga packningar som har samma dimension....eller är jag fel ute?

Har bara använt gaskök så det här är jag novis inom.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips