Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja

Kanske...som jag med min ryggsäck...

Men om du inte vill bära med dig fleecetröja eller buff kan du väl bara klippa en fleecelapp (stor som en disktrasa typ) och sätta någon form av gummiband på som du kan trä runt din ”kuddfyllning”? Då har du något mjukt mot kinden..
Hoppas att du vänjer dig vid ny ryggsäcksmodell, det blir säkert bra med tiden. :)

Nej, ingen fleecedisktrasa i gummiband. Jag gör ett försök med merinotröjan. ;)
 
hade en "fleecebuff" med sist och trädde den över silnylonpåsen med kläderna. 20 spänn på decathlon och mkt lätt. hade den även som pot cozy. De kallar den för halsvärmare. har även mössa och fingervantar i samma kollektion.
Du kan ju byta ut kåsan på 62 gr mot vikmugg eller nåt för mindre än halva så får du råd viktmässigt med en tygbit extra
 
hade en "fleecebuff" med sist och trädde den över silnylonpåsen med kläderna. 20 spänn på decathlon och mkt lätt. hade den även som pot cozy. De kallar den för halsvärmare. har även mössa och fingervantar i samma kollektion.
Du kan ju byta ut kåsan på 62 gr mot vikmugg eller nåt för mindre än halva så får du råd viktmässigt med en tygbit extra
Den kåsan har varit med sedan jag var barn, på första Helagsturen. Åldrad plast, men vad gör man, det ligger mycket nostalgi i den kåsan... :)
 
Bara for att ge dig ytterligare ett forslag, en uppblasbar kudde. Detta ar faktiskt en av de battre investeringarna jag har gjort da jag inte riktigt kom overens med klader-i-packpase-losningen.

Jag har en SeaToSummit Aeros Pillow Ultralight (pust) som vager 60gr. Det finns sakert de som ar bade battre och lattare. Men som sagt var, det ar bara for att ge dig ett ytterligare forslag.
 
Byt ut packpåsen för kökssaker mot en eller två strumpor stl 47, i polyester/polyamid/elastan eller i större fleecesocka? Packa kökssakerna i dem? Knyt ihop med persiennlinan eller hårsnodd?
Eller packa kökssakerna i buff där du knyter ihop ena ändan med persiennlinan för att buffen ska bli påse?
 
Jag brukar fylla min stora sidenscarves med kläder och knyta ihop på undersidan till en kudde. Jag använder min sidenscarves som handduk, scarves, kuddfodral, bandana. Kanske du kan sy en fleecescarves? Optimera storleken, så vikten blir låg och den ändå funkar för ändamålen? Gillar din ide med att hålla nere vikten på packningen. Lycka till!
 
För mig har alltid sovsäckspåsen fylld med kläder varit huvudkudde i skogen. Den är i nylon inte lika skön som kudden hemma men kan du kanske ha kudden utanför sovsäcken så får du sovsäckens insida mot halsen och kinden, det är kanske är mjukt nog.

/Patrik
 
Hej,
Jag har också minst 2 buff med mig, kan inte vara utan de. Mössan glider hela tiden upp. Hur som helst, det är ju personligt.
Det jag kan notera är att dina Big 3, alltså ryggsäck, tält och sovsäck & liggunderlag är onödigt tunga. En del säger de ska inte väger mer än 3 kilo. Och det är rätt tricksigt att komma dit. Trots att jag bytt ut allt är jag inte där men nära. Förstår naturligtvis att allt inte kan bytas ut, det kostar ju. Men kanske något av de, då behöver du inte hatta med några gram som ett fodral väger. Själv har jag en uppblåsbar nackkudde från Sea to Summit som väger 39 g som kudde på natten. Bekväm, nja, jag sover extremt dåligt oavsett vilken säng & kudde.
En annan sak, jag reagerar på är att du kör med en ganska tung hoody och dunväst. Tycker du skulle kunna ersätta bägge plaggen med en lättviktsdunjacka med huva. Har en som väger 230 g och skulle inte kunna vara utan den. Den kan fungera som kudde på natten också. Ett mysigare plagg finns inte.
Mvh Veni
 
Hej,
Jag har också minst 2 buff med mig, kan inte vara utan de. Mössan glider hela tiden upp. Hur som helst, det är ju personligt.
Det jag kan notera är att dina Big 3, alltså ryggsäck, tält och sovsäck & liggunderlag är onödigt tunga. En del säger de ska inte väger mer än 3 kilo. Och det är rätt tricksigt att komma dit. Trots att jag bytt ut allt är jag inte där men nära. Förstår naturligtvis att allt inte kan bytas ut, det kostar ju. Men kanske något av de, då behöver du inte hatta med några gram som ett fodral väger. Själv har jag en uppblåsbar nackkudde från Sea to Summit som väger 39 g som kudde på natten. Bekväm, nja, jag sover extremt dåligt oavsett vilken säng & kudde.
En annan sak, jag reagerar på är att du kör med en ganska tung hoody och dunväst. Tycker du skulle kunna ersätta bägge plaggen med en lättviktsdunjacka med huva. Har en som väger 230 g och skulle inte kunna vara utan den. Den kan fungera som kudde på natten också. Ett mysigare plagg finns inte.
Mvh Veni
Nej ser du, här är vi inne på personliga preferenser och även ändamål. Min packlista är väl förfinad under flera års tid och vandringar av olika slag. Packlistan är jag inte intresserad av att ändra på. Den bygger på mina behov. Den ser olika ut på olika typer av vandringar.

Jag vill säga detta eftersom det är mycket folk som ger sig ut nu som aldrig varit på fjället innan, ibland i tron att det blir en camping i solen...: Det är en grej att hålla nere big 3 på tryggare turer längs led, i sällskap och vid finväder, sommarfjäll i 15-20 grader. Men det är inte ett självändamål att gå med lättast packning i alla lägen. Jag gör soloturer oftast och helst utanför leder och i terräng där jag vill kunna lita på utrustningen i alla lägen. Sitter just nu och kollar vädret inför vandring som påbörjas imorgon bitti. Det vankas vind 11/18, kallt och ihållande regn den dag som jag kommer vara på 1200 meters höjd... (Om jag nu inte väljer en alternativ rutt, det avgör jag där och då...). Då är det stormsäkert tält och varm sovsäck som gäller.

Hoodien är en lagom tunn merinohoodie. Den vandrar jag i, så det är inte ett rent värmeplagg som dunvästen. Den ersätter skjorta kan man säga, men är lite rejälare, perfekt vandringsplagg i skitväder.

Dunvästen är extra förstärkning som plockas fram i lägen typ just matpaus, kraftig vind, regn, 2 plusgrader och trött...

Skulle säkert kunna köpa en lättare dunväst men de är så himla dyra. Tills vidare har jag en hyfsad från Stadium. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.