Optimal löshälskonstruktion

Pryldåre det är fint det!

Behövs fångrem? Har du tappat skridskon någon gång?

Almgrens tåbindning i plast har tidigare ofta spruckit i kyla.

Var köpte du plasten i plattan och hur böjer du den?


Hälsningar Thure
 
Fler frågor

Kanonintressant idé som jag gärna testar. Skulle dock först gärna ha klart för mig:
- Vilken dimension (tjocklek på plattan)?
- Låter du utsågningen (profilen) följa skridsons yttersidor?
 
inköp av plast

jag fick en spillbit på ett lokalt glasmästeri. Dock Lexan vilket enl glasmästaren är snäppet starkare (ytan) än polycarbonat. Per kvm ligger det annars kring 2000kr.

Jag bygger om mina grillor på lördag. har dock inte funderat klart på hur jag ska fästa klacken. Plasten går och böja mha varmluftspistol
 
Det stämmer Anders

Mezzner; sa:
Eller så är det så att Macrolon och Lexan är handelsnamnen för det generiska polykarbonat...

Se http://www.cbab.se/pdf/tp.pdf

"Polykarbonat, PC
Okrossbart material för skyddsglasning
Polykarbonat, PC, kända handelsnamn
Makrolon, Lexan, Makroclear, är ett extremt
slagtåligt transparent plastmaterial. Det
används framförallt till skyddsglasning
både utom- och inomhus.
Finns även rökfärgat och opalvitt."

Lexan finns t ex i vissa flaskor från Nalgene.

Men det vore värdefullt med mera info om tjocklek mm som efterfrågades i inläggen ovan.

Dessutom är det lite märkligt om det är lätt att komma i och ur med kängorna i bindningen borde den också lätt kunna gå upp i vrakis och vid plurrning.

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2004-02-27 kl 20:32]
 
Vi använder materialet i skyddsstaket, och materialet är vidare tacksamt att bocka. Varmluftspistol behövs inte. I alla fall inte om man har en hydraulisk kantpress ;-)

Skulle tro att det funkar bra att kallforma med lite andra metoder också. Den som har ärende i Trosa kan med lite tur få sig en spillbit. Jag har inte följt med i tråden riktigt, men tjockleken ska väl vara ungefär rätt, och den har jag missat?
 
byggda å provkörda

Nu har jag byggt och provkört ett par grillor.
Löste det så att jag värmde och böjde till hakar på båda sidor om klacken. I dessa sågade slitsar som en rem kan träs i (jfr trad rembindn).

Bara kört ett par km på dålig is men nöjd med känslan. Vibramsulan på mina Merrelpjäxor dock onödigt styv vilket gör att glappet max tycks bli ca 7cm vid hälen.

Ännu återstår att säkra så att plattan inte kan glida (vridas) i sidled på skridskon. Jag litar inte helt på klämkraften som blir när jag drar fast tåbindningen. Det görs dock när jag har sidjusterat dem helt rätt.
 
Lite plastinfo

I mitt dagliga arbete sysslar jag med mekanisk konstruktion av plastdetaljer och gräver ofta i materilafrågor rörande plast.
Vill här försöka ge er lite vägledning i ert materialval. Jag gick igenom mina materiladatabaser för plast och såg att det finns 41 olika kvaliteter av Makrolon som är Bayers handelsnamn för PC (Polycarbonat). GE Plastics marknadsför sin PC som Lexan, där orkade jag inte räkna alla kvaliteter men det är många. Vad gäller PC så är det som ni redan luskat ut ett mycket slagtåligt materia även vid låga temperaturer samt att det har mycket goda optiska egenskaper. Vidare är det mycket dimensionsstabilt (CD-skivor). Vad man bör tänka på med PC är att det är mycket känsligt för brottanvisningar och att det lätt bildas mikrosprickor i det. Detta bör man beakta om man är ute efter goda utmattningsegenskaper som inte gynnas av detta. Ett knep när man skall såga i PC är att smörja bladet med olja (t ex matolja) för att undvika mikrosprickbildning.
Ett material som är känt just för sina goda utmattningsegenskaper är POM (Polyoxymetylen) vilket kan vara ett alternativ kika vidare på. Just för dess egenskaper används det ofta till fjädermaterial. De av er som kör med Salomonbindningar har POM i bindningens ytterhölje. DuPont marknadsför POM under handelsnamnet Delrin i 25 olika kvaliteter och pss gör Ticona med 37 kvaliteter av Hostaform. Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

/Benny
 
Gångjärn + alu?

En fundering. Behöver man egenligen plast? Kan man inte ha aluminium och ett gångjärn?
 
Re: Gångjärn + alu?

kr-val; sa:
En fundering. Behöver man egenligen plast? Kan man inte ha aluminium och ett gångjärn?

Kanske det, men var skall man ha gångjärnet? Vitsen med en plastbit är att man själv kan påverka var man böjer foten/skon. Ett gångjärn kommer att styra hårdare. Som jag tidigare nämnt så liknar denna idé en telemarksbindning och det finns sådana med gångärn, t ex Linken.

-Palle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.