Oönskade tomrum

Nyss försökte jag skriva en text direkt i forumet och påmindes då om varför jag gått över till att klistra. Plötsligt, vid ett radhopp e d försvann nästan allt jag skrivit! Det är väl sånt som händer när något man skrivit in blåmarkeras, men jag observerade inget sådant.
 
Nyss försökte jag skriva en text direkt i forumet och påmindes då om varför jag gått över till att klistra. Plötsligt, vid ett radhopp e d försvann nästan allt jag skrivit! Det är väl sånt som händer när något man skrivit in blåmarkeras, men jag observerade inget sådant.

Råkade du kanske av misstag trycka kortkomandot för "markera allt" (ctrl+a samtidigt i många windowsprogram så jag antar att det är "kringla+a på mac) och skriver du sedan så tror ju datorn att du vill ersätta markerad text med den nya du skriver. Kanske vill du skriva stora A men tog fel på ctrl/kringla och skiftlägestangeneten. Då är kortkommandot för "undo" (kan det månne heta "ångra" i svenska operativsystem) bra att ha till hands ctrl+z i windows och jag antar kringla+z för mac.
Skulle det visa sig att mac inte har kringla-tangent längre så bjuder jag på ett gott skratt, som sagt använde jag mac senast då årtalen började med 19.
Men det finns helt säkert ett kortkommande även på mac. Skulle du hinna skriva några tecken så sblir det flera "undo" efter varandra så får du tillbaka den avmisstag raderade texten men givetvis försvinner den nyskriva texten tecken för tecken, för varje undo.

/Patrik

PS Vi har väl ingen bra infinitivform av ogjort på svenska? Ogöra skulle väl vara hyfsat begripligt men sspråkpoliser skulle nog ha synpunkter. Göra ogjort blir lite klumpigt, särskilt på en datorknapp. DS
 
PS Vi har väl ingen bra infinitivform av ogjort på svenska? Ogöra skulle väl vara hyfsat begripligt men sspråkpoliser skulle nog ha synpunkter. Göra ogjort blir lite klumpigt, särskilt på en datorknapp. DS

Hitta på ordet, använd d, sprid d; vaffö inte ordet ogöra?
Få färre färst. Att se i syne o höra i höre.
 
PS Vi har väl ingen bra infinitivform av ogjort på svenska? Ogöra skulle väl vara hyfsat begripligt men sspråkpoliser skulle nog ha synpunkter. Göra ogjort blir lite klumpigt, särskilt på en datorknapp. DS
OT (Eller UÄ?) så kommer jag hädanefter att säga och skriva "ogöra" så ofta jag kan!
 
Ångra, som det brukar stå i svenska program, är rätt utbrett i vanligt tal bland de jag känner.

För övrigt så ger min webbläsare (firefox till windows) mig möjlighet att välja mellan Ångra, Gör om, Klipp ut och Kopiera med musen om jag högerklickar i textfältet. Ifall man tycker det är svårt med snabbkommandon.
 
Ångra, som det brukar stå i svenska program, är rätt utbrett i vanligt tal bland de jag känner.

För övrigt så ger min webbläsare (firefox till windows) mig möjlighet att välja mellan Ångra, Gör om, Klipp ut och Kopiera med musen om jag högerklickar i textfältet. Ifall man tycker det är svårt med snabbkommandon.

Ångra är nog minst dåligt av befintliga svenska ord men egentligen, rent språkligt, tycker jag ordet ångra betyder att man tycker det man gjorde var fel men inte själva handlingen att "göra ogjort". Men datorprogram har nog töjt ut betydelsen till att inkludera även handligen.
Samma med "gör om" - det tycker jag språkligt betyder göra samma sak en gång till, ett nytt försök oftast när man inte lyckades med första - men inte samma betydelse som repetera. Resultatet efter gör om är fortfarande ett (men troligen med bättre kvalitet eftersom man övat en gång förrut) men efter repetera är resultatet två. Men datorns "gör om" ger nog "resultatet två".


/Patrik
 
Ångra är nog minst dåligt av befintliga svenska ord men egentligen, rent språkligt, tycker jag ordet ångra betyder att man tycker det man gjorde var fel men inte själva handlingen att "göra ogjort". Men datorprogram har nog töjt ut betydelsen till att inkludera även handligen.
Samma med "gör om" - det tycker jag språkligt betyder göra samma sak en gång till, ett nytt försök oftast när man inte lyckades med första - men inte samma betydelse som repetera. Resultatet efter gör om är fortfarande ett (men troligen med bättre kvalitet eftersom man övat en gång förrut) men efter repetera är resultatet två. Men datorns "gör om" ger nog "resultatet två".


/Patrik

Håller helt med angående hur ångra funkar språkligt.

Redo / gör om i datorn är väl att ångra att man ångrade. Alltså typ som du beskriver.
 
Ångra, som det brukar stå i svenska program, är rätt utbrett i vanligt tal bland de jag känner.

För övrigt så ger min webbläsare (firefox till windows) mig möjlighet att välja mellan Ångra, Gör om, Klipp ut och Kopiera med musen om jag högerklickar i textfältet. Ifall man tycker det är svårt med snabbkommandon.

Jag använde faktiskt "ogöra" idag i tal, på en tråkig utbildning på jobbet i en fråga jag ställde utbildaren, och utbildaren förstod direkt utan att undra över språkvalet.
Ångra är inte samma som ogöra. Ångra har fler betydelser.
 
Jag tittade just tillbaka på denna tråd. Skälet är att jag hade tankar på en blogg om vandring, cykling och träning. Då handlar det om texter som är lite längre och därmed i många stycken, alltså väldigt jobbiga att få in med korrekta styckesavstånd. Tipset fungerade utom att jag ine fick med fetstil och kursiv.

Ett alternativ som jag prövat är att lägga in texten på min sajt och länka dit från Utsidan. Men på mac+Safari hamnar då texten på Desktop och jag har inte kommit på hur man läser texten utan att spara den. På ipad går det däremot utmärkt.

Sen kanske jag också vill ha med bilder ...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.