Ont på insidan av knät

Hoppas jag inte gjort något alltför dumt nu...
Efter att ha legat lite lågt med löpningen ett *litet* tag (men rört mig på andra sätt) tog jag en *lite* längre runda än vanligt.

Nu smärtar det på insidan av knäna. Det känns varje gång jag lyfter foten efter ett normalt steg. Däremot gör det inte ont att jogga försiktigt eller gå i trappor.
Inte någon svår smärta, men knän vill man ju ha hela.

Någon som känner igen detta?
 
JA! TYVÄRR!!!

Har ont på samma ställe som du. får det också när jag tränat, helst sprungit, men även ifall jag cyklar längre än en timme. För mig är det så att jag känner smärtan ca 1 dygn efter aktiviteten, sen går den bort om jag vilar. om jag står och går mycket, vlket jag tyvärr gör i jobbet, har jag ont lite längre.

Jag tror mina knän tog stryk i våras vid för mycket telisåkning. men tycker det borde bli bättre, det var ju längesedan.. =(

du skrev att du tränat annat, vaddå? skidåkning?

undrar vad man kan göra åt detta problem? hur kan man träna upp knäna, det måste väl finnas nått sätt? Man vill ju kunna träna...

Sara, som haft ont sen i mars nu... =/
 
Jag känner igen detta jag med. Fast jag fick det inte av att träna utan jag fick det efter att ha fått två smällar på samma ställa på insidan knät. Fast det var ju under träning dock, men jag ramlade och slog knät i styret och senare samma ställe rakt in i pedalen.

Saras beskrivning känner jag mycket väl igen. Det gör ont efter längre cykling, eller springning. Men dagen efter gör det mycket ondare. Och lite svullen blir man också. Detta håller i sig upp till en vecka kanske tills man inte märker av det särskilt. (Har inte räknat dagar men ca en vecka eller lite till)
Ju mer vila desto mindre ont gör det.

Jag fick detta i Maj och inte förrän nu har jag blivit så gott som av med problemen. Jag vilade från cykling och springning i ca en månad och nu är det bra, även fast jag cyklar. Okej, jag kan känna ytterst lite efter cykling, eller så är det bara inbillning. Men det känns ingenting dagen efter.

Har någon gång känt lite av knät utan att ha tränat speciellt, men det går över på en timme eller så. Det var så lite så man märkte inte när det försvann.
Så det är inga märkvärdiga problem jag har kvar nu efter lång vila.

Jag var förresten till en doktor som sade att det troligtvis var en inre blödning, men just då hade jag vilat så det var svårt för han att se vad och för mig vart jag hade ont osv.
Han sa att det var bra att träna upp knät - träning leder till snabbare läkning, så länge det inte gör ont när man tränar. Gör övningen ont så avbryt och byt övning till nån som inte gör ont.


Men jag tycker ni ska vila en månad eller så och sedan känna efter och om det går bra så börja lungt.
Om ni vill så är det bra att träna upp musklerna kring knät, fast det gjorde inte jag, jag bara vilade.
Lycka till!

/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-07-20 kl 23:12]
 
Bättre med nya löpskor...

Jag har upplevt detta problem, speciellt förra våren. Till min stora glädje har det dock försvunnit sedan jag köpte nya löpskor med bättre dämpning...Har du gamla skor så kan det vara en bidragande orsak.
 
Tack för råden

Jo, skorna är det nog dags att byta.
När jag tänker efter har jag fått liknande känningar efter skridskoåkning och cykling (helt vanlig cykel alltså)

Jag börjar med vila och nya skor så får vi se.
 
Löparknä (tractus iliotibialistendinit)

Hej!

Har samma besvär emellanåt när jag vandrar och springer mycket upp och ner, tror det är åkomman som jag anger här.

(Källa: http://www.doktorn.com)

<b>Löparknä (tractus iliotibialistendinit)</b>

Allmänt
De flesta personer som löptränar kan till och från uppleva besvär från både ryggen och nedre extremiteterna (benen). Ett vanligt tillstånd är det man brukar kalla för ”löparknä". Idrottaren brukar då uppleva en smärta över den yttre delen av lårbenet i området runt knät.


Vad orsakar besvären?
Vid rörelser i knäleden glider ett kraftigt senstråk över utsidan av lårbenet och orsakar här en lokal inflammation. Ibland uppstår också en inflammation i den slemsäck som finns mellan senstråket och lårbenet.

Den bakomliggande orsaken är oftast någon form av felställning i foten. Löpare som under löpningen belastar insidan av foten, s k pronerare, drabbas oftare än andra. Ett högt fotvalv kan också ge felaktiga belastningar längre upp i benet och på så sätt orsaka besvären. Benlängdsskillnad kan ibland också vara en förklaring till besvären.


Hur vet man att det ett ”löparknä”?
Symtomen är typiska för denna åkomma. Smärtan, som kommer efter en stunds löpning, brukar öka efter hand så att träningen måste avbrytas. Intensiteten kan öka vid löpning i utförsbackar. Efter en stunds vila försvinner symtomen..

Vid undersökning noteras en lokal, distinkt ömhet på knäledens utsida.


Hur behandlar man ett ”löparknä”?
Som vid alla idrottsskador är det angeläget att möjligaste mån undvika de faktorer som utlöser besvären.

Tänkbara åtgärder kan då vara att:


Analysera hur man belastar foten vid gång och löpning. Detta kan t ex göras vid närmaste Cast Partner klinik eller hos närmaste ortopedtekniska klinik.

Undvika löpning i utförsbackar.

Vid akuta besvär helt avstå från träning.


På egen hand kan man vid akuta besvär också pröva att behandla skadan genom nedkylning. För att minska risken i samband med löpträning upplever en del personer positiva effekter av behandling med värmeskydd. I butiken säljer vi värmande armbågsskydd och ryggskydd av märket Vulkan.

De viktigaste momenten i ett rehabiliteringsprogram är rörlighetsträning av höft- knä- och fotled i kombination med styrketräning. Ett träningsprogram bör tas fram tillsammans med en idrottsmedicinskt kunnig person.

Vad gör läkaren?
Om ovanstående åtgärder inte är till räckliga kan man pröva behandling med inflammationshämmande läkemedel t ex Pronaxen® eller Barcan. Numera finns också effektiva läkemedel för lokalbehandling t ex Orudis® gel.

En lokal kortisoninjektion i kombination med vila kan ibland också ha effekt. Prognosen är god och oftast brukar besvären försvinna efter 2-4 veckor. I undantagsfall kan det vara nödvändigt med en operation för att idrottaren skall kunna fortsätta med sin löpning.


mvh,

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Knappast "löparknä"

I mitt fall sitter smärtan distinkt på insidan inte på utsidan.

[Ändrat av GustavOh 2004-07-21 kl 13:57]
 
samma här..

Fredric, det var ett bra inlägg! men jag tror också jag har ont på insidan, inte riktigt så som du beskriver det. när jag har ont skulle jag i stort sett kunna märka ut var med en penna, känner ganska precis.

någon som testat balansplatta för att träna upp knän med ont på INSIDAN?

Jag ska klättra och åka skidor ett helt år nu, med start om en månad, jag har inte tid att ha ont i knäet... =(

Sara
 
också ont på insida knä

Plockar upp den här tråden eftersom jag också fått konstiga känningar på insidan av knäet.
Oftast känner jag inte något speciellt, men så plötsligt hugger det till på insidan av knät så att jag knappt kan stödja på det på uppemot ett par minuter. Jag har försökt hitta någon utlösande faktor, men jag tycker inte att jag belastar knäet något speciellt innan det hugger till utan det bara kommer som en fullkomlig överraskning.
Någon som har någon idé vad det kan vara? Själv är jag förbryllad.

Det dök upp efter att jag på en tävling sprungit lite snabbare och på hårdare underlag än jag normalt gör, och är väl egentligen inte något större problem, utan mest bara lite irriterande. Det har nog också börjat komma mer och mer sällan den senaste månaden.
 
hej,
har du provat med att stretcha ordentligt efter avslutat träningspass? Det är väldigt viktigt att strecha utsidan av knäet. Sedan så säger du att det var ett tag sedan du sprungit, det kan ha varit så att du kanske sprang för långt? Det är bättre att börja med max två km första månaden för att sedan öka försiktigt.

Jaja vad vet jag? Men prova med att stretcha ordentligt.

Mvh: Dennis
 
Statusrapport...

Jag vilade helt och hållet i två veckor, och har nu börjat försiktigt med nya skor.
Det känns fortfarande en viss stelhet i knät, men det blir inte värre av joggning och försiktig löpning.

Tänker hålla mig under fem kilometer tills jag litar på knät igen.

Vad skönt att springa lite igen!
Nog för att det är lätt att hålla upp alldeles för länge på ren lättja, men att avstå från löpning av tvång är en helt annan sak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.