Ont i hälsenefästet av nya kängorna

Nu när man köpt nya kängor så får jag riktigt ont i hälsenefästet efter en kortare tur på 5km. Tar ett par dagar så försvinner det. Men så fort kängorna åker på kommer detta tillbaka. Har några funderingar på vad som kan orsaka detta. Varje gång man börjar gå med dessa skor utan belastning så stramar det under främre trampdynan, detta går över efter ett tag. Känner inget i hälen under vandringen utan det kommer efter att man tagit av sig skorna och fötterna fått "vila" lite. Kan det vara så enkelt att sulorna är för hårda de flexar minimalt och belastar hälsenan eller nått ?

Viking hunter II GXT kängor

Tyckte att jag testade dessa bra med dubbla strumpor och allt i butiken, finns det nått man kan göra åt dessa eller är det bara att köpa nya kängor ? Några rekommendationer för stabila kängor för fiske/jakt i kuperad terräng

Kan tillägga att jag inga som helst problem med mina gamla kängor
 
Svårt att svara på, det beror oftast minst lika mycket (mer?) på hur fötterna ser ut än kängorna.
Det gäller att para ihop det bra. Fötterna tar belastningen vid vandring och löpning, och sedan fördelas den vidare upp i underbenet. Ju mer den kan fördelas ut istället för att samlas i enstaka punkter, desto mindre belastning och minskad risk för problem. Olika fötter/skor klarar det olika bra.

Smärtor under foten, och i foten/hälsenan kan ha flera olika orsaker. Men jag vet flera som har kommit till rätta med sådant genom att skaffa lämpliga iläggssulor som stöttar foten bättre i kängan/skon, och fördelar belastningen jämnare ut i foten.
Det finns prefabricerade iläggssulor som kan fungera utmärkt eller så får man göra avgjutna sulor som passar den egna foten.
 
Jag får ibland, trots starka problemfria fötter och vrister, varningssignaler om precis det du beskriver, när jag provar nya skor/kängor. I praktiskt taget alla fall handlar det då om en felformad (alltför rak/platt) hälkappa, i värsta fall i en elakartad samverkan med en (alltför) styv sula.

Jämför hälkappans form och sulans styvhet med dina gamla fungerande kängor och kolla om där finns någon skillnad. Du skriver att Vikingkängorna är styva i sulan, och de ser (åtminstone utifrån på bild) väldigt raka ut i hällinjen, så det kanske är ett sådant fall. Då finns det inte mycket hopp om att fixa till det. Men ibland hamnar hälskålen bara i lite fel läge i förhållande till dina hälar - då går det att rätta till med en ny/annan innersula.

Kan du inte byta kängorna, så kan det alltså inte skada att experimentera med olika sulor och se om det hjälper. Men är de felkonstruerade i grunden, så ta inga risker med dina hälsenor och skaffa nya.
 
Jag kör Superfeets gröna sula i mina vandringskängor, tycker att mina original-innersulor är alldeles för platta. Superfeets är faktiskt också ganska raka, men har en skön skål för hälen och lite mer stöd under foten. Egentligen skulle jag nog behöva lite åt pelott-stuk under framfoten också, men det verkar räcka med resten av konstruktionen. De är dyra, men håller väldigt bra - går att flytta till andra skor med ungefär samma storlek :)
 
Gå till sjukgymnast istället för att fråga i ett friluftsforum 😉 utifrån din beskrivning så låter det som att hälen kommer ner mer med dina nya kängor. När du går så belastar du vadmuskeln när den är som mest utsträckt, när du skjuter ifrån med framfoten i slutet av steget. Om hälen kommer ner mer krävs större rörlighet i vadmuskeln och mer styrka i ytterläge när vadmuskeln är sträckt. Stramandet över trampdynan är förmodligen en signal att dina vadmuskeln är för tajta.
Gör tåhäv i en trappa så hälen kommer ner under framfoten, regelbundet och se om besvären minskar. Om du får ont när du gör det så börja med tåhäv från golvet och stoppa successivt in något under framfoten.

Eller använd häl-höjande inlägg om du inte är intresserad av att öka din rörlighet.

Mvh hobby-sjukgymnast
 
Nu kan jag inte säga något om vad TS har för problem förutom att han får besvär av de nya kängorna. Själv har jag haft seriösa hälproblem (Haglunds häl) som börjat just spontant som bestående smärta vid hälsenefästet bak på hälen (inflammation i slemsäcken) som senare övergått i påväxt på hälbenet vilket krävt operation och lång rehabilitering av båda fötterna. Grundorsaken vet vare sig jag själv eller mina läkare, men otur i kombination med hälisättningen vid motionslöpning kan vara en förklaring. Tack vare dessa problem är jag nu mycket noggrann med val av skor och kängor. Jag har inga andra problem med fötterna som kräver speciella iläggssulor eller dylikt, men i mina vandringskängor använder jag neutrala iläggssulor "Footlab Hike Full Molded" som är lite mer uppbyggda och dämpade speciellt i hälen. Jag har märkt att de gör skillnad efter en läng vandringsdag med packning, främst på hur trötta mina fotsulor känns.

Om det är liknande begynnade problem som TS känner är det viktigt enligt mina sjukgymnaster att inte göra tåhävning med negativ vinkel, dvs ner i trappsteget. Däremot funkar tåhävningar mot platt underlag, och även på ett ben. Glöm inte stretcha vadmuskeln efteråt och även efter en lång dagstur, minst 60 sek per ben.
 
Som sagt, två olika perspektiv! Om du vill öka din rörlighet VS om du nöjer dig med ilägg.
Med all respekt för smux fotproblem så finns det gott om sjukgymnaster som glatt nöjer sig med att säga att patienten t ex aldrig ska belasta en utsträckt vad på det sättet, aldrig böja knät mer än 90 grader etc. För mig är det ungefär som att leva sitt liv med en arm i en mitella. Men så vandrar jag ju oxå i minimalistiska skor pga att detta är ett intresse. Alla lägger sin tid på olika saker.
 
Jag har haft hälsporre, men många år sen nu. Under foten alltså. Har också fått påbyggnad (brosk?) ovanför hälen på ena foten så alla skor passar inte lika bra - har väl fått gå upp en halv storlek då också :) Gröna Superfeet gör också att hälen kommer lite högre eller kanske rättare sagt inte sjunker ner lika mycket. Funkar väldigt bra för mig.

Sen kan du säkert träna upp så du får mindre besvär, men när jag har vandringskängorna på mig så har jag ofta en ryggsäck på mer än 15 kg också - så det skadar inte med lite stöd för min del. Jag kör inte Superfeet-sulan till vardags, men de funkar utmärkt i slalompjäxorna också - och pjäxorna till långfärdsskridskorna.
 
Får ta fram de gamla kängorna och kika på skillnaden mellan dessa helt enkelt. Mycket info och saker man ska kika på. Men jag misstänker att sulan är för hård för mina fötter. Foten håller sig mer platt och flexar inte som den gör i skor där sulan viker/flexar när man går. Dessa Viking skor har en röd/orange stenhård sula precis under fotvalvet och den flexar inte ett dugg.

20210217_213927.jpg

Bör tillägas att det är bara ena hälen, inte båda

Vadmuskeln är det nog inga som helst problem med. Raka ben och nästan handflatorna i golvet, visst det drar lite i vaderna och baksidan av låren samt julskinkan :)

Tackar, för alla tipps. Tror att jag får kika på ett par nya kängor, tipps mottages på bra kängor för fisketurer med 25-30kg packning.
 
Som sagt, två olika perspektiv! Om du vill öka din rörlighet VS om du nöjer dig med ilägg....
Om man redan har en vass/hög hälkontur typ Haglundsdeformitet eller inflammation i slemsäcken under hälsenan riskerar en belastad rörlighetsträning under horisontalplanet leda till ökad inflammation och smärta och risk för ökade tendinosförändringar i själva hälsenan. Så att säga att det är ett val mellan ökad rörlighet och att "nöja sig med inlägg" är för många individer rent felaktigt.
 
Jag kör Superfeets gröna sula i mina vandringskängor, tycker att mina original-innersulor är alldeles för platta. Superfeets är faktiskt också ganska raka, men har en skön skål för hälen och lite mer stöd under foten. Egentligen skulle jag nog behöva lite åt pelott-stuk under framfoten också, men det verkar räcka med resten av konstruktionen. De är dyra, men håller väldigt bra - går att flytta till andra skor med ungefär samma storlek :)
Dom använder jag också till ett par Särme Ankle Boots istället för sulan de levererades med. Mycket bättre.
Edit: såg nu att den skon fått bättre sula än när jag köpte, för på mina slits sulan snabbt på asfalt. Mycket coolt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.