Ont i armbågarna

Hej

Jag har klättrat 2-3 ggr i veckan sedan nyår och har nu fått djävulskt ont i armbågarna. För ett par veckor sedan började det att kännas lite, ett par timmar efter träningen, men sedan gick det över. NU gör det ont hela tiden.

Vad är det?
Vad skall jag göra?
(Hur borde jag träna/klättra istället?)
(Finns det bra botemedelsträning?)
(Finns det bra läkare i Gbg?)
(Finns det något bra skrivet om detta?)

Svara gärna på min epostadress: Patric.Petersson@volvo.com.

Tacksamt, Patric
 
överträning botas med vila

Jag har inte klättertränat men däremot löptränat och styrketränat en hel del, så du får ta mina råd för vad de är värda.

Vid styrketräning är det inte speciellt märkvärdigt om kroppen känns mör ett par dagar efteråt ett tungt pass, men det är ett mycket dåligt tecken om man börjar få ont i armbågarna mest hela tiden. Det antyder nämligen att man övertränar. Den akuta åtgärden är att minska träningsdosen och se om det hjälper. Personligen skulle jag bryta träningen helt till dess att armbågarna känns okej och sedan vänta ett par dagar till innan jag började träna igen. Därefter så skulle jag öka tiden mellan varje gång jag tränar en muskelgrupp med en dag och se om det hjälpte.

Notera dessutom att styketränande som kan lite om hur kroppen fungerar inte hänger läpp över att de måste öka viloperioderna. Det är nämligen en naturlig följd av att de har blivit starkare. Av elementära fysiologiska skäl ökar nämligen förmågan att stressa kroppen snabbare än förmågan till återhämtning (du får t.ex. inte dubbelt så stor leverkapacitet bara för att du orkar dubbelt så mycket i marklyft). Ur din synvinkel innebär det att armbågssmärtorna kanske egentligen bara är ett kvitto på att träningen har gett resultat.




Vid löpträning är armbågarna av uppebara skäl inte något större problem, däremot så är det inte ovanligt att man får ont i nederdelen av benen. Jag får själv regelmässigt sådana känningar varje gång jag byter mellan hårt och mjukt underlag (som när tjälen kommer och går). Även i det här fallet gäller det att vara försiktig eftersom sådana känningar lätt går över i mer långdragna inflammationer. Jag skulle därför aldrig börja ett löppass om det ömmade i vristtrakten. Det gör att jag av och till hoppar över ett pass när jag känner att benen behöver läka ut.

Den grundläggande åtgärden är alltså att vila så mycket att kroppen hinner återhämta sig. I ditt fall skulle det kunna innebära att du ger fan i att träna i någon vecka eller ett två och sedan minskar den totala träningsdosen lite, antingen genom att träna lite glesare eller lite mindre hårt.

Till detta kommer naturligtvis att det alltid lönar sig att äta en väl balanserad kost, sova mycket, vara lycklig, ha ett bra sexliv, möta tillvaron med en positiv attityd och fan och hans moster. Men kärnpunkten är att kroppen blir utsliten om man inte låter den vila upp sig.

[Ändrat av rydstedt 2001-05-15 kl 10:45]
 
Det underbara Internet har en hel del...

Det finns oxå en bok skriven om klätterrelaterade skador, men kommer inte ihåg vad den heter just nu..

Gjorde en sökning på Google "injuries+climbing" och det blev 2 870 000 träffar så en del skrivet finns nog ;)

Du kan ju alltid börja här:
http://www.climbinginjuries.com/
 
En gammal tråd... Och om nån undrar:

Mina besvär är (i princip) borta tack vare uthållighet med bra och sansad träning. Och framför allt tack vare en gäng nya goa strechövningar. I mitt fall är det en del av triceps som har jävlats (ett av de nedre fästena), det är inte underarmen.

Det hela handlade om klättring OCH simning ser jag nu i retrospekt.
//Patric
 
Hej igen!

Övningarna jag tänkte på hittar du lättast om du använder Björn´s (inlägget ovan) bifogade filer.

Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...