Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök

Jag menar inte att man ska täppa till skorstenen, utan att man kan lägga ett lock som skyddar maten. En cirkelrund skiva med ett hål i mitten för skorstenen.

Jag menar inte att man ska täppa till skorstenen, utan att man kan lägga ett lock som skyddar maten. En cirkelrund skiva med ett hål i mitten för skorstenen.

Ja det är ju ett alternativ. Samtidigt ligger ju avgaserna där och myser mellan locket som förhoppningsvis inte gör att de förbrända gaserna direkt kommer i kontakt med maten. Gaserna måste ju sedan ut genom locket.

Det var ett bra råd. Ska köra det fortsättningsvis.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Till de som undrat då:

Jag provade Omnian första gången på ett Trangia 25 med gasolbrännare. Det gick bra, men pga vädret brann gasolen rätt ojämnt och jag fick hålla på och värma gaskanistern i händerna för att kunna hålla en någorlunda jämn värme för så lång tid det tog att baka av de croissanter (vanliga bake-off, "på burk") jag hade i köket.

Hörde sedan av mig till Omnia som kom med förslaget att använda multifuel-brännare i köket. Tydligen säljs en hel del Omnia till bil-campare i Tyskland och Usa som kör med campingkök/spisar som inte alltid kör gasol - utan oftare med fotogen eller bensin.

Nåväl - på multifuelbrännare i trangia 25: Jag kör med Edelrid's "Hexon" med deras "tradapter". Det gör att brännaren hamnar rätt långt under själva värmeplattan till ugnen (som ju ligger i höjd med toppen på vindskyddet, på "pannstället". Det gör att det blir rätt mycket ventilation med någon centimeters glipa mellan kanten på vindskyddet och botten på ugnen.

Det fungerade utmärkt för mig. Och maten (även den här gången bake-off croissanter) smakade eller luktade inget konstigt eller så. Inga övriga hälsoproblem har observerats (så som ont i magen eller något annat). Jag känner mig tämligen säker på den här lösningen.

Givetvis gjordes testerna utomhus, under fältmässiga förhållanden, och med rätt blåsigt väder - så välventilerat verkar det i alla fall ha varit.

Det verkar funka utmärkt att "baka av croissanter på vandringen" med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips