Omberg i östergötland

Omberg är väldigt fint! Dessutom ligger det ju nära Tåkern som också är en riktig pärla. Åtminstone om man är det minsta intresserad av fåglar.
 
Hej!

Ja, omberg är fint. Särskilt på våren. Finns mycket orkideer och andra växter. Fantastisk utsikt från Hjässan (som toppen heter) under klara dagar. Alldeles i närheten ligger sjön Tåkern som har ett fantastiskt fågelliv men är även sevärt om man inte är fågelintresserad. Rekommenderas!
 
Fåglar är kanske inte mitt största intresse men att jag är intreserad av de mer exklusiva exemplaren ska jag kanske inte sticka under stolen med, med det menar jag rovfåglar, varför vet jag inte men tror att det är " mystiken" Ska nog ta med lilla vovven och ge berget en visit. Tackar för tippsen
 
Kärrhök har jag inte sett på fler år inte heller havsörnen. Kanske är jag ute fel sesong på året. Fanns det inte oxå uv på omberg för något år sedan?
 
Instämmer med föregående!

Omberg är en riktig pärla... vi gick rundleden vid påsken för två år sedan, och bodde fint på pensionatet. Det finns som nämnt flera fina platser i krokarna.

Hade denna tråden igång då det begav sig, med tips och länkar:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=37311&highlight=omberg

//Thomas
om jag hinner bl frisk till i maj tänkte jag gå östgötaleden från boxholm riktning omberg. några tips om bra lägerplatser (med dricksvatten) på väg dit, och där? tänkte ta swebus tillbaka hem till linköping.
 
om jag hinner bl frisk till i maj tänkte jag gå östgötaleden från boxholm riktning omberg. några tips om bra lägerplatser (med dricksvatten) på väg dit, och där? tänkte ta swebus tillbaka hem till linköping.

Vi valde ju denna turen att vara lite lyxiga och bo på pensionatet vid Alvastra... så det vart ju inget lägerliv direkt utan mer dagutflykter... men mellan Boxholm och Omberg borde det ju finnas en del platser, själva Omberg är ju till större delen naturreservat... en bit in på leden i sydväst (mot vättern) har jag för mig att jag såg en liten hylla med fin utsikt, såg ut som om någon slagit läger där förut, detta var innan naturreservatsgränsen...

I området finns ju också Stocklycke vandrarhem, där kan du säkerligen slå upp tältet samt få info och kartor över området, dom som jobbade där var jättetrevliga... eller så bor du där och går runt Omberg som en lång dagsutflykt, som vi gjorde.

Vatten tog vi vid vandrarhemmen i Stocklycke och Borghamn, det räckte för oss.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olaa Rullstens strand i Östergötland sökes Naturområden 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.