Omagert barn vs byxor

Min sexåring vill ut i naturen. Av någon anledning så verkar de flesta tillverkare ha en tendens att tillverka långa och extremt smala byxor. Det resulterar i att byxorna blir 8-14 cm för långa i benen. Känns lite snopet när knäböjen sitter på smalbenen. Så till min fråga ...

Finns det något som tillverkar byxor som inte är så extremt slimmade?

/MrK

PS! Om han inte kan ha vettiga kläder på sig på våra helgturer så blir inte upplevelsen lika trevlig och han kommer inte att röra på sig så mycket som han behöver.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske kan du kolla på arbetsbyxor för barn? De brukar ha justerbar midja (knappar/kardborre). Vi hade ett tag det omvända problemet men hittade "jobbarbyxor" som vi sprättade bort fickor som hängde fästa vid midjan från. Ett tag så körde vi på tunna idrottsbyxor med innerfoder i meshtyg.

Tyckte du skrev 16 år, så jag inser nu att mitt tips var ganska värdelöst...
Värdelöst vill jag inte påstå. Det gav min några uppslag. Tydligen så har vissa tre olika benlängder att välja på. Ska bara försöka få svar från olika tillverkare.
Alla kan läsa fel så ... tack för att du tog dig tid att läsa.och svara 👍

Kanske kan du kolla på arbetsbyxor för barn? De brukar ha justerbar midja (knappar/kardborre). Vi hade ett tag det omvända problemet men hittade "jobbarbyxor" som vi sprättade bort fickor som hängde fästa vid midjan från. Ett tag så körde vi på tunna idrottsbyxor med innerfoder i meshtyg.
Tack för tips. Ska se om jag hittar något som funkar.

Engelsons Helags byxa i stl 120 har "platt" midjemått 33 cm och innerben 55. Vi är inne på dotterns andra par och de känns verkligen prisvärda.

Gneis

Jag har fått ett tips om att Gneis normalt har lite rymligare passform på sina kläder. Har dock inte testat själv, men det finns kanske någon måttabell som kan hjälpa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips