Om teknik vs. "kunskap" revisited

De sitter alltså för lågt i en kajak för att fungera riktigt. Hur högt behöver en radarreflektor eller reflektorradar sitta för att vara effektiv? Är det jordens krökning som är orsaken? Eller fungerar de tvivelaktigt oavsett vilken farkost man har dem på eller oavsett monteringshöjd över havet?
 
Jag kan inte mycket om radar men läste en utredning om radarreflektorer i kajaker. Vad jag förstår så har det lite med hur själva radarn är inställd att göra också. Dvs den som "tittar". Den ställer man ju in efter vad man är ute efter att se. Jag tror knappast att radarn på tex en färja är inställd på att hitta kanoter. Och där ligger väl ett av problemen med att vara synlig i kanot.

thomas
 
...finns lite varianter där: äldre typer av radar måste justeras med en squelch-knapp – dvs man ställer in känsligheten i mottagaren. I lugnt väder kan man justera upp tills även kajaker syns, men går det vågor blir skärmen vit av vågekon och då drar man ner känsligheten tills radarn blir användbar igen – och då syns bara farkoster som har väsentligt större volym/densitet än en våg.

Innebär alltså att i sådana förhållanden då man gärna vill synas, syns man inte. Och i lugnt väder med god sikt, då radarn sannolikt inte är igång, då hade man synts alldeles utmärkt på den.

Nyare radaranläggningar jobbar med en doppleralgoritm och kan alltså skilja på vågor, som rör sig i vågmönster, och farkoster som rör sig punktformigt linjärt under ett antal svep med antennen.

Men vem vågar chansa på att fartyget där framme har en dopplerradar, att radarn är igång, att någon tittar just nu och att den som eventuellt tittar fattar att den lilla lilla blinket på skärmen är något man inte bör köra på...

Sedan håller jag helt med ordmärkaren längre upp i tråden: en radarreflektor är en passiv "spegel" – en reflektorradar (vad det nu är?) torde vara en radar (Radio Detection and Ranging): alltså en aktiv enhet med sändare/mottagare, och följaktligen rätt opraktisk i en kajak.

Men vad som avses är kanske en aktiv radarreflektor: sådana lyssnar på inkommande radarsignaler och återutsänder dem aktivt, vilket förstärker ekot på mottagarskärmen. Men de är ganska stora och tunga och drar en hel del ström (avsedda att kopplas till en rejäl blyackumlator i en båt) – och avsedda att monteras i masttoppen på en segelbåt: 10-12 meter upp i luften.

Kan lägga till också att en radarreflektor för att vara användbar måste dels vara korrekt konstruerad med räta vinklar för att återkasta signalen till mottagaren (glöm stanniol i mössan, hopknycklade ölburgar och andra knepiga patentlösningar), och dels sitta på sådan höjd över däcket att den går fri för skymmande vågor – till exempel på en meterhög stång
 
Senast ändrad:
Just radarreflektor känns i alla för mig som något i dessa sammanhang tämligen meningslöst. De som använder radar och (förhoppningsvis) håller koll på den är ju främst yrkessjöfarten och de är ju också tämligen förutsägbara ur en kajakist perspektiv. Håller sig i farleder, längs förutbestämda rutter. Lätta att undvika helt enkelt.

Faran för oss är väl snarare sneseglarna som i värsta fall fått ett och ett annat glas i sig när de sen drar fram. Dessvärre utan större uppsikt eller med något större omdöme så om de nu ens har någon radar - hur stor är sannolikheten att de håller koll på den? Eller att de förmår analysera ekona de får tillräckligt noga för att avgöra att det är en kajak som ger det där lilla ekot på skärmen?

Att paddla defensivt i relation till övrig trafik är väl till slut det som gäller. Där jag bor, i närheten av Hornstull i Sthlm så promenerar och cyklar jag ofta över Liljeholmsbron. En bro som är öppningsbar med farleden i mitten och gott om plats utanför de centrala bropelarna för oss kajakister. Mycket paddlare, mycket båttrafik.

Jag upphör aldrig att förvånas (och skämmas å oss paddlares vägnar) över hur många paddlare som väljer den centrala rännan. Glatt paddlar fram mitt i farleden med ett knippe båtar som osäkert manövrerar för att hantera den där oberäkneliga och långsamma kajakpaddlaren som hävdar sin rätt mitt i farleden. Även vi har ju ett ansvar, stort ansvar för hur vi beter oss.
 
Senast ändrad:
När jag gjorde lumpen 80 hade vi en ny radar på bevakningsbåten av ungefär samma sort som idag sitter i hälften av yrkessjöfartens mindre och medelstora båtar bla. fiskebåtar. Denna radar hade squelchratt och finessen "anticlutterfilter" och slog man på det så försvann radarreflektorerna på prickarna. Blåste det och gick lite vågor så fick man skruva ner squelchen rejält och köra med anticlutterfiltret. En fyrameters aluminiumeka var osynlig för radarn i det läget.

Kontentan av det hela är att bara för att det finns en radar så är det inte alls säkert att man är synlig då radar ibland används på ett helt annat sätt av yrkessjöfarten.

Bästa säkerhetsknepet är som sagt att agera som att du är osynlig för andra båtar.
 
Rija, jag kan inte annat än hålla med dig i allt du skriver. Defensivt är mitt ledord då jag inte har lust att bottenbesikta båtar gratis och med min lilla plastlåda kommer jag ju fram i stort sett överallt,,,,,,,,det gör inte dom större båtarna för då blir det dyrt när dom försöker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.