om paddeln går av, var går den av?

En reservpaddel skall man ju ha med sig och det tänkte jag fixa. Ni är ju så många som säger att paddeln gå kan gå av. Det kan vara sprickor i den, eller ramla mot en sten, eller en kompis som kliver på den eller en älg som gnager av den. =)

Men frågan är var går den sönder? Är det själva bladet som spricker eller lossnar i skarven mellan blad och skaft? Går skaftet av? Om man har en delbar paddel, kan infästningen och låset gå sönder på något sätt? Vad är det vanligaste felet?

Eller skall man bara konstatera att "den kan gå sönder" och applicera Murphys lag på den...

VKVs paddlar är ordentligt ovala i skaftet (superskönt!)och är starka i "rätt" riktning, så som man paddlar, men kan gå av om man belastar skaftet i fel riktning. Detta gör dom inte till dåliga men det kan ju vara bra att veta. Försäljaren talade om det för mig när jag köpte min.
Bladet knäckte jag när jag missade en roll tidigt i min karriär och tog en pawlataroll som backup.
I en pawlata flyttar man greppet och håller i bladet för att få en längre hävarm och jag höll inte mitt i bladet vid åsen där det är starkt utan fumlade till det brevid vilket resulterade iu att det lät som cornflakes under vattnet.
I fors drar man ofta av bladen mot botten, tex kan man efter en intressant resa i en köttig vals komma upp med bara halva åran.

Klanta av den på land är nog vanligast.

Om du är intresserad av låg paddelföring så kan jag varmt rekomendera Aqua Bound som Skim säljer, kör själv med deras Expedition. Tripper fanns inte när jag köpte min men den ser intressant ut.
http://www.skimkayaks.se/

/JL

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte så vanligt

Att ett blad spricker om man kolliderar med något annat föremål förekommer.

Jag har varit med om att ett blad sprack när vi var två som paddlade i otakt så att paddlarna slog ihop när vi försökte surfa med en 2 mans VKV-Anita.

Annars är det nog vanligare att man tappar en paddel än att den går sönder.

Vissa paddlar har ganska känsliga kanter på paddelbladet som inte tål så mycket stryk.

Thure

I helgen paddlade jag och mitt sällskaps paddleblad lossnade, limmet hade väl blivit gammalt och bladet var på väg ut ur skaftet. Det hela avhjälptes snabbt med silvertejp, oumbärligt att ha med sig i alla lägen. :) Tur var väl det, för vi hade tyvärr ingen reservpaddel med oss, något som dock genast ska införskaffas.

Någon som har tips på lim jag ska använda för att limma ihop paddeln? (Risk för trådkapning, jag vet..)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips