Om McAuleys paddling

Å andra sidan så kan ju de kroppsliga funktionerna störa en fin paddeltur vilket Janne Fasting fick erfara då han fick göra ned sig på väg över Atlanten. Vädret var så uselt så att han inte kunde släppa paddeln vid behov och sedan blev det inte så mysigt att sitta kvar.

Jag törs väl knappt nämna att pontonerna enkelt löser detta då en förlängd utriggar arm lätt stabiliserar kajaken så att man kan svänga ut rumpan över relingen.

Så nu var det sagt så får jag väl se om jag får skit för detta inlägg eftersom det innehåller reklam och skitsnack om konkurrenter.

/Kåre

Äntligen en skitbra anledning att skaffa sådana ;-)))

Jag började bli lite irriterad över Magnus alla linor och beslag samt alla förklaringar till varför och vilken funktion de har, så jag kunde inte hålla mig från att vara spydig och otrevlig.

Jag törs väl knappt nämna att pontonerna enkelt löser detta då en förlängd utriggar arm lätt stabiliserar kajaken så att man kan svänga ut rumpan över relingen.

/Kåre

Jo Magnus har många linor, beslag, däckpåsar, kartfickor mm! Men det mesta verkar ju faktiskt vara mkt väl uttänkt och utprovat ;)

Har faktiskt provat en gång med VKV´s pontoner i en Off-Shore å det funkar! Kan nämna att det var lugnt väder ;)

/Janne

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Aha, det är därför hon har stor sittbrunnsöppning?

Låter enkelt i teorin, men hon måste ha bra kontroll av nr1 när hon gör nr2. Låter jobbigt med pisspip, pisstank, pricka dynan med nr 2 och samtidigt hålla balansen.

Det kan bli riktigt grisigt vid en olycka. Bäst att inte ha mat liggande löst i kajaken.

Jag läste också att nr 1 gjorde hon paddlandes, rakt i sittbrunnen för att därefter ösa ut med öskar och sedan skölja sittbrunnen lite med havsvatten. Det här var på öppet hav under överfarten av "Gulf of Carpentaria" eller vad det var. Man har lite annat fokus när man vill paddla 10 mil per dag.

Tilläggas kan att hon hade ett matförråd längst fram i sittbrunnen, framför pedalerna. Jag antar att det var urinsäkert förpackat.

Jag läste också att nr 1 gjorde hon paddlandes, rakt i sittbrunnen för att därefter ösa ut med öskar och sedan skölja sittbrunnen lite med havsvatten. Det här var på öppet hav under överfarten av "Gulf of Carpentaria" eller vad det var. Man har lite annat fokus när man vill paddla 10 mil per dag.

Tilläggas kan att hon hade ett matförråd längst fram i sittbrunnen, framför pedalerna. Jag antar att det var urinsäkert förpackat.

Färden över Carpentaria-golfen läste jag lite om. Hon hade någon form av pontoner när hon sov/vilade i kajaken. De kanske också användes när hon skulle göra nr2.

En ganska svåröverskådlig sajt, men det finns spännande avsnitt, som när hon under en nattpaddling märkte att någon tuggade på aktern. När hon senare på land undersökte kajaken upptäckte hon flera små hål samt några hajtänder. Tydligen var det en ganska stor haj som nästan bitit av en meter av kajaken.
Hoppas att hon sammanfattar turen.

Där med skall vi marknadsföra kajakerna som den skit-produkt de är ;-)

Kåre

Bilagor

• IMGP2267.JPG
    IMGP2267.JPG
    27.4 KB · Visningar: 306

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips