Om kartor och SD-kort

Efter att ha haft min dysfunktionella Etrex liggande i byrålådan i några år har jag nu gjort en nystart i GPS-livet. Denna gång med en Dakota 20. Riktigt snabb och stabil uppkoppling och pekskärm som passar mig perfekt. Laddat den med Topo V3 kartan. Denna tar inte särskilt mycket plats på SD-kortet så nu undrar jag om jag också törs ladda ner en gratiskarta över Italien på detta kort eller om jag bör lägga kartan på ett annat kort. Jag hade tänkt mig ta med mig GPS:n till Rom under några dagar så att vi slipper irra bort oss i katakomberna.

Alla råd och synpunkter i detta för mig okarterade område kommer att uppskattas.
 
På min

senaste GPS Etrex 30 finns det även stort internt minne att lägga kartor på. Gissar att Dalota fungerar likadant. Man kan lägga till kartor vartefter numera i minnet vilket inte gick tidigare.

Thure
 
:)
Jag skulle inte förlita mig på GPS,en i katakomberna. :cool:

Näe, väl därnere är jag nog förlorad med mitt risiga lokalsinne.

Men jag har ett mer närliggande problem. Jag gick alltså in på norska Frikart, valde Italy (vägvarinten). Valde att ladda för GPS. Enl. instruktionen skulle jag då få en fil med namnet gmapsupp.zip. I stället fick jag gmasupp.img. Ingen uppzippning alltså. Denna lade jag sedan på det lilla kartkortet i en mapp jag kallat Garmin.

Petade in kortet, aktiverade italienska kartan och deaktiverade alla andra inklusive den grundkarta som apparaten levererades med. Lik förbannat var det den kartan som visades på displayen.

Uppebarligen har jag gjort fel. Den på DVD medlevererade maualen gav ingen som helst ledning om hur ett kartbyte skall gå till.

Någon som törs gissa vad som är galet?
 
:)

Näe, väl därnere är jag nog förlorad med mitt risiga lokalsinne.

Men jag har ett mer närliggande problem. Jag gick alltså in på norska Frikart, valde Italy (vägvarinten). Valde att ladda för GPS. Enl. instruktionen skulle jag då få en fil med namnet gmapsupp.zip. I stället fick jag gmasupp.img. Ingen uppzippning alltså. Denna lade jag sedan på det lilla kartkortet i en mapp jag kallat Garmin.

Petade in kortet, aktiverade italienska kartan och deaktiverade alla andra inklusive den grundkarta som apparaten levererades med. Lik förbannat var det den kartan som visades på displayen.

Uppebarligen har jag gjort fel. Den på DVD medlevererade maualen gav ingen som helst ledning om hur ett kartbyte skall gå till.

Någon som törs gissa vad som är galet?

Jag gjorde så här:
http://www.gpsfiledepot.com/tutorials/how-to-change-which-map-is-displayed-on-a-garmin-gps/

Nå't rätt har jag väl gjort annars skulle väl inte Italienaren varit listad bland de andra kartorna.
 
På min GPS

Etrex 30 tar det några manövrer med byte av fönster innan det nya kartvalet syns i kartfönstret. Växla med t ex färddatorn så kanske det funkar för dig också Torbjörn.

Thure
 
Ha, jag hade gjort rätt!

Anledningen till att jag trodde jag gjort fel var som följer:

Dakotan hittar snabbt som ögat var jag befinner mig och visar i kartläget en liten blå pilspets. Eftersom jag just nu befinner mig i Roslagen vilket ju inte ligger Italien så visar displayen en vit yta med pilen i mitten. Jag har nu satt en Waypoint i Rom. Söker jag upp denna i listan och väljer visa karta så visar displayen den eviga staden dit alla vägar bär. När vi väl är där så får jag förstås upp Rom direkt.

Nu gäller det att hitta de vanliga turistfällorna och 'waypointa' dom. Ska bli kul därnere med en rejäl navigationsövning inför det verkliga livet bland infrusna kobbar och skär.

Åsså, var det de här med sjökort..........återkommer sannolikt i det ämnet.....
Tack Thure för att du bryr dig.
 
Jag har en Garmin 62s och har provat den norska frikartan både över Sverige och Finland och visst funkar den men, den är inte helt korrekt. Vissa småvägar och vattendrag m.m. finns inte med på den norska varianten jämfört med friluftskartan Pro v3 så det finns väl risk för att den inte är helt 100 över resten utav världen också.
 
Nog har man (medvetet/omedvetet) smugit in ett fel eller två (många kockar) men man gör säkert klokt i att ha med sig en papperskarta också. Speciellt med tanke på GPS:ns lilla bildruta men mest ändå för överblickens skull..
 
I hemtrakterna

kostar jag på mig en dyr karta med ekvidistans 5m. I norska fjällen och i andra bergsområden har det funkat bra med topografiska OSM- (open street map) kartor.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
kenta2 Hur många kartor på SD kort ? Navigering 14
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...