Om Förstärkningsjacka

Hej!

Jag överväger att köpa en förstärkningsjacka och undrar vilka kriterier är viktigt med jackans innehåll?

Tack på förhand!

Hur tänker du använda den?

Som ett värmande skal som du drar över alla andra kläder eller som ett värmande lager under ett skal?

Lätt dunjacka med huva är mitt förslag. Vilken vikt och prisklass som passar dig vet du bäst själv.

Thure

Ska den bara vara till för att förstärka vid rast och läger, så ska den vara vara tjock och stor nog att dra över allt annat. Även lång nog att gå ner över rumpan och gärna ha en huva. Dun är ju perfekt med tanke på vikt.

Stora lättillgängliga fickor att stoppa vantar, tändstickor och annat man har när man pysslar runt i lägret eller vid rasten,med t.ex eld och matlagning är bra.

Är det dumt att ha luva om man tänkt använda den som mellanlager?

Jackan jag köpte känns för liten för att ha ovanpå skalet. Jag känner mig osmidig men när jag använder den som mellanlager så känns den perfekt. Fast det kanske inte är något hinder då man bara har den utanpå då man ska va "stilla".

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Är det dumt att ha luva om man tänkt använda den som mellanlager?

Jackan jag köpte känns för liten för att ha ovanpå skalet. Jag känner mig osmidig men när jag använder den som mellanlager så känns den perfekt. Fast det kanske inte är något hinder då man bara har den utanpå då man ska va "stilla".

Det funkar med luva som mellanlager.

Du får se upp så att det inte blir för trångt så att du komprimerar dina värmande klädlager och förlorar en del av effekten.

För att kunna bära en dunjacka optimalt så bör den gå utanpå ytterkläderna vid korta raster, huva är en del liksom ärmmuddar och dragsnöre för botten samt lång nog att gå ner om underlivet.

Vid aktivitet är även en tunn dunjacka för varm för mig. Men vid sträng kyla har jag med fördel brukat dunväst vid lågeffektiv verksamhet.

Go tur

Senast ändrad:
För att kunna bära en dunjacka optimalt så bör den gå utanpå ytterkläderna vid korta raster, huva är en del liksom ärmmuddar och dragsnöre för botten samt lång nog att gå ner om underlivet.

Vid aktivitet är även en tunn dunjacka för varm för mig. Men vid sträng kyla har jag med fördel brukat dunväst vid lågeffektiv verksamhet.

Go tur

Men man kan även bära den mellan skalplagget och t.ex en fleece om det är kallt och oväder?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips