Om Förstärkningsjacka

Hej!

Jag överväger att köpa en förstärkningsjacka och undrar vilka kriterier är viktigt med jackans innehåll?

Tack på förhand!

Hur tänker du använda den?

Som ett värmande skal som du drar över alla andra kläder eller som ett värmande lager under ett skal?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lätt dunjacka med huva är mitt förslag. Vilken vikt och prisklass som passar dig vet du bäst själv.

Thure

Ska den bara vara till för att förstärka vid rast och läger, så ska den vara vara tjock och stor nog att dra över allt annat. Även lång nog att gå ner över rumpan och gärna ha en huva. Dun är ju perfekt med tanke på vikt.

Stora lättillgängliga fickor att stoppa vantar, tändstickor och annat man har när man pysslar runt i lägret eller vid rasten,med t.ex eld och matlagning är bra.

Är det dumt att ha luva om man tänkt använda den som mellanlager?

Jackan jag köpte känns för liten för att ha ovanpå skalet. Jag känner mig osmidig men när jag använder den som mellanlager så känns den perfekt. Fast det kanske inte är något hinder då man bara har den utanpå då man ska va "stilla".

Är det dumt att ha luva om man tänkt använda den som mellanlager?

Jackan jag köpte känns för liten för att ha ovanpå skalet. Jag känner mig osmidig men när jag använder den som mellanlager så känns den perfekt. Fast det kanske inte är något hinder då man bara har den utanpå då man ska va "stilla".

Det funkar med luva som mellanlager.

Du får se upp så att det inte blir för trångt så att du komprimerar dina värmande klädlager och förlorar en del av effekten.

För att kunna bära en dunjacka optimalt så bör den gå utanpå ytterkläderna vid korta raster, huva är en del liksom ärmmuddar och dragsnöre för botten samt lång nog att gå ner om underlivet.

Vid aktivitet är även en tunn dunjacka för varm för mig. Men vid sträng kyla har jag med fördel brukat dunväst vid lågeffektiv verksamhet.

Go tur

Senast ändrad:
För att kunna bära en dunjacka optimalt så bör den gå utanpå ytterkläderna vid korta raster, huva är en del liksom ärmmuddar och dragsnöre för botten samt lång nog att gå ner om underlivet.

Vid aktivitet är även en tunn dunjacka för varm för mig. Men vid sträng kyla har jag med fördel brukat dunväst vid lågeffektiv verksamhet.

Go tur

Men man kan även bära den mellan skalplagget och t.ex en fleece om det är kallt och oväder?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips