om att använda bilig men bra utrustning..

Re: Spik i foten?!

Nordesjö; sa:
Jag fortsätter att hävda att studentlivet bara är fattigt om man förväntar sig ha samma levnadsstandard som när man bodde hemma, och att det är nyttigt för oss akademiker med några snåla år innan vi går ut i verkligheten.

Min Farfar hävdade till den dag han dog att all världens jäkelskap berodde på dom j*vla anakademikerna..

Academics don't kill people, people kill people

-Patric-; sa:
Min Farfar hävdade till den dag han dog att all världens jäkelskap berodde på dom j*vla anakademikerna..

Han hade nog rätt.
Ställen utan så många akademiker brukar ju vara ganska kramiga. Som Kongo, Kosovo, Afganistan och så.

Min farfar skyllde allt på skåningarna.
(Nä, det gjorde han inte alls, men det kändes som en rolig avslutning)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Academics don't kill people, people kill people

Nordesjö; sa:
Han hade nog rätt.
Ställen utan så många akademiker brukar ju vara ganska kramiga. Som Kongo, Kosovo, Afganistan och så.

Min farfar skyllde allt på skåningarna.
(Nä, det gjorde han inte alls, men det kändes som en rolig avslutning)

hrm.. Var inte Talibanerna en elitistisk studentrörelse från början? Men vad vet jag som är en enkel bonnpäjk.. (det e skåningarnas fel!!)

kotte i magen!?!?

Nordesjö; sa:
migael; sa:
Som exempel kan anges att genomsnittslönen för en sjuksköterska i sluten vård (på sjukhus) var cirka 18 600 kronor i månaden 2000 ...

Och nu pratar jag inte bara om lönen. Den "genomsnittliga sjuksköterskan" har en del utgifter som en student inte behöver ha - till exempel studielån, barn, amorteringar osv. Hon kommer dessutom att behålla ungefär samma lön livet igenom. Jag har arbetat i ungefär fyra år och har redan kört ikapp och förbi min morsa som jobbat som sköterska sedan 60-talet, trots att jag när jag började hade lägre lön, och trots att jag är statligt anställd i en låglönemiljö.
Att dessutom jobba minst 40 riktiga timmar i landets slitigaste miljö är en smula jobbigare än att gå på några föreläsningar i veckan (vilket är fallet i en del utbildningar).
I och för sig borde man som student ha fått OB-tillägg för alla sena pubkvällar mitt i veckan :)

Man behöver inte ha barn som sjuksköterska heller, jag lovar dig att det är helt frivilligt :)
(det finns studenter med barn också!)

jag tvivlar inte på att en akademiker har bättre betalt än en sjuksköterska, men nu handlade det väl om studenter och sjuksköterskor?
Vad jag vet så har en sjuksköterska högre lön och löper inte lika stor risk för arbetsskador som för en undersköterska.

jag hävdar att studenter är fattigare än sjuksköterskor...:)

Re: Re: Spik i foten?!

-Patric-; sa:

He he, eller som svärfar, en self-made man, säjer: "Det enda som är bra med skolan är att barnen får sina vaccinationer".

Tja...när det gäller Skåningarna så måste jag säga det "e ena rejäla folk".Billigt och bra...tja som ni vet så slår jag ett slag för Everest.(Våren är kommen i Skåne)så nu vet ni det.

Nicklas 100% Skåning.

Re: Spik i foten?!

Nordesjö; sa:
...Den "genomsnittliga sjuksköterskan" har en del utgifter som en student inte behöver ha - till exempel studielån, barn, amorteringar osv. Hon kommer dessutom att behålla ungefär samma lön livet igenom.

Om studenten i fråga läser till sjuksköterska då? Eller bibliotikarie. Eller lågstadielärare.

Jag har arbetat i ungefär fyra år och har redan kört ikapp och förbi min morsa som jobbat som sköterska sedan 60-talet, trots att jag när jag började hade lägre lön, och trots att jag är statligt anställd i en låglönemiljö.

Ett annat sätt att räkna är intjänad livsinkomst. jag läste 1995 om följande jämförelse:

Två människor tar studenten samtidigt. Den ena läser högskoleingenjör (3 år), den andra civilingenjör (4.5 år). Bägge klarar sin utbilning på utsatt tid, tar fullt studielån, har medellön för sitt yrke hela livet och betalar av till CSN i normal takt. Civilingenjören går då om högskoleingenjören i intjänad livsinkomst vid 52 års ålder.

Men visst är det skönt att plugga, inget ansvar för någon utom dig själv och ganska fri disponering av tid. Men som sagt, det blir dyrare att leva. När jag kom till Uppsala kostade rummen i Flogsta 1800:-/månad. Nu tror jag dom är uppe i 2600:-. Inte undra på att man lägger mindre på mat...

Ibland kan lite extra nog löna sig

Visst är billigt ofta att föredra men vissa tillfällen tycker ialf jag lite extra utgifter kan löna sig. Får själv ut mer av mina utflykter om jag slipper frysa/bli blöt/överdrivet svettig etc etc bara för att prylarna släpper igenom väder och vind, väger lite för mkt osv osv.

Plockar själv bär och svamp iklädd m/59 brallor och trivs jättebra med det, men en regning sommar på fjället vill jag nog hellre krypa in i ett Hilleberg än ett läckigt knäppetält.

Om jag får sova varm och torr när jag är ute så är några tusenlappar en liten insats för mig även om jag lever på 6500:-/mån.

Re: Re: Spik i foten?!

Men visst är det skönt att plugga, inget ansvar för någon utom dig själv och ganska fri disponering av tid. Men som sagt, det blir dyrare att leva. När jag kom till Uppsala kostade rummen i Flogsta 1800:-/månad. Nu tror jag dom är uppe i 2600:-. Inte undra på att man lägger mindre på mat...

För att få äran att dela kök med fler än 5 kostar det 2640 och då får man bo på 19kvm med egen toa och dusch. Vill man bo på Kantorn i Uppsala kostar det 2694 kr för bad och toa, samt att ohyran man får leva med bara är begränsad till 5 st.

Själv bor jag sen en tid tillbaka i lägenhet och hyr ut mitt studentrum till överpris.....

Alla måste ju leva ;)

Re: Re: Re: Spik i foten?!

Öhrn; sa:
Själv bor jag sen en tid tillbaka i lägenhet och hyr ut mitt studentrum till överpris.....
Så du hyr ut ditt studentrum och tjänar svart? Den stackars studenten lär ju inte ha råd med några Asterix-jackor. :(

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips