Håkan K; sa:Tack för att du stödjer mig, Patric.
/Håkan
Det gör jag nästan alltid även om det inte märks! Men det behöver du inte bli mallig för..
Håkan K; sa:Tack för att du stödjer mig, Patric.
/Håkan
Lotchen; sa:Men det här med incidentrapportering, är det normal rutin att anmäla även sånt man själv inte är inblandad i? Jag vet att det lämnas in långt färre incidentrapporter än det händer (eller inte händer) grejer, och rapportfloden skulle väl bli stridare om alla rapporterade även icke självupplevda incidenter. Det finns just inga instruktioner på SKF:s sajt -- kanske borde det finnas?
/Lotta
sibilja; sa:Jag tycker annars att just klättrare brukar vara extra bra på att ge tips utan att vara mästrande.
rockåtta; sa:Men för att inte gå omkring och uppfattas som dryg hos folk som inte vill ha min hjälp (och slösa dyrbar klättertid) har jag kommit överens med mig själv om följande princip:
Riskerar de att ha ihjäl sig själva eller bli invalidiserade så lägger jag mig i. Riskerar de bara att det gör riktigt ont så tittar jag någon annanstans.
I övrigt tycker jag att det är intressant att folk har så svårt för att ta råd från någon mer erfaren. Faktiskt ganska korkat.
lillajag; sa:Jag skulle råda att du kniper din mun och skickar den äldsta manliga medlemmen i din klättergrupp att utföra 'tillrättavisningen'. (Oj, det får jag nog mycket däng i skallen för!!).
rockåtta; sa:Intressant diskussion!
:
I övrigt tycker jag att det är intressant att folk har så svårt för att ta råd från någon mer erfaren. Faktiskt ganska korkat.
Lotta skrev:
Men jag hänger med på det principiella problemet, ...
Vad föreslår herrn nu för lösning?
lillajag; sa:Ett par små kommentarer:
Jag läser mellan raderna (eller iallafall inbillar mig) att du påpekar 'fel' och risker i första hand för att andra ska må bättre av att inte trilla ner. De självegoistiska teorierna a la Håkan/Patric gäller nog väldigt få 'tillrättavisare'.