Olycka på Mälaren

Kjell, vad är problemet? Jag är inte aggressiv och förstår inte varför du är det. Någon frågade härovanför om jag har något emot SSSK, och jag förklarade att det har jag inte, men att deras verksamhet inte intresserar mig. Nähä. Och ja- jag har åkt skridskor sen jag var -åtta? eller nåt, och så vitt jag kan bedöma så kan jag, på mitt förvisso enkla och anspråkslösa och rätt tantaktiga sätt, åka skridsko. I alla fall tillräckligt för att det ska tillfredställa mina lika enkla som tantaktiga behov. Och erfarenheten säger mig att när sprickor slår ut som cykelekrar ska jag flytta på mig. Så det gör jag. Och erfarenheten säger mig att jag ska akta mig för sund, grund och vindbrunnar. Så det gör jag. Och detta har jag lärt mig genom att åka skridsko, inte genom klubbverksamhet.Så därför är jag rätt säker på att man kan lära sig på det sättet.

Vilket inte betyder att jag missunnar någon annan att ägna sig åt klubbverksamhet.

Att ensamma, medelålders män är överrepresenterade i drunkningsolyckor är ingen nyhet. Det vore rätt intressant att få veta om och i så fall hur många av dem som var medlemmar i någon skridskoklubb.

Jag har dock hittills aldrig sett statistik som visar att tanter tär särskilt hårt på räddningstjänstens resurser. Men det kan ju vara att jag har förbisett något.
 
CEN; sa:
............
Och erfarenheten säger mig att när sprickor slår ut som cykelekrar ska jag flytta på mig. Så det gör jag.
..................
Att ensamma, medelålders män är överrepresenterade i drunkningsolyckor är ingen nyhet. Det vore rätt intressant att få veta om och i så fall hur många av dem som var medlemmar i någon skridskoklubb.

Att sprickorna slår ut som cykelekrar i isen är inte det farligaste. Det är när sprickorna bildar ringar runt där du står som du ligger i spat inom någon sekund eller två om du inte flyttar dig snabbt som attan...

Ensamma medelålders män är överrepresenterade inte bara i plurrningsolyckor. Dom är överrepresenterade även i drunkningsolyckor på sommaren -- dom simmar ut ensamma alldeles för ofta, dom ror ut i båt då dom är fulla, osv. Orsaken? Kanske vägran att inse och acceptera att ökad ålder innebär sämre fysisk förmåga...
 
Re: Re: Utglidande diskussion

newcence; sa:
Mina funderingar går i banorna:
Plurr vid råkövergångar är inte särskilt ovanliga, massplurr har tyvärr inträffat tidigare.
Någonting skiljer den här tragiska olyckan från tidigare fall och vår fantasi kanske inte ens kan gissa exakt vad som gjort den här olyckan till en dödsolycka.

Plurr vid råkövergång vanliga vid tjock is kring råkövergång, folk koncentrerar sig dåligt och kliver på svag is/öppet vatten i råken men jag tror inte att det rör sig om det här.
Ren spekulation, vid olycksplatsen var det råk i strömfrätt område. Sådan råk är ofta helt öppen utan uppråk/nedråksflak. Borde vara en ovanlig situation, passeras i vanliga fall oftast där strömmen är svagare.
Har inte sett några bilder så jag har inte det bekräftat. Får avvakta och se, kanske inte ens var vid råkövergång som olyckan inträffade.

-Palle
 
saxat från förstasidan på http://www.sssk.se

"Det har varit unga, men inte oerfarna skridskoåkare, som med lucka letat efter en möjlighet att passera en råk. Isen har brustit under 3-4 åkare långt fram i gruppen. De övriga har försökt att påbörja räddning genom att kasta lina, men isen har då brustit ytterligare."

-Heinrich Blauert, ordf SSSK
 
Re: Utglidande diskussion

utter; sa:
Hej,

Jag förstår att många känner ett behov av att skriva av sig. Det känner faktiskt jag också. Nästan hela min fritid utanför jobbet har jag gått och funderat på detta.

Att unga starka och kunniga skridskoåkare skall behöva gå och dö. Det känns som hela min bas för skridsko gungar just nu.

Kan vi inte ha den här tråden till att diskutera olyckan? Det är lätt att starta nya trådar och folk är ju mer än vanligt diskussionsvilliga.

Jag känner mig iaf väldigt otålig på vad rapporten skall innehålla.

För mig är det fortfarande ett mysterium och det enda jag kan komma fram till är att all de fyra första missbedömde hållbarheten/tjockleken på isen p.g.a. den stressade situationen.

Instämmer Jonas.

Det finns bara fragment av det som hände allmänt kända ännu och utredningen kanske inte heller har så mycket kunskap att man anser att det skulle gagna det fortsatta grävandet efter fakta att nu gå ut med det man vet eller tror sig veta.

Det finns en del fakta och observationer man inte gått ut med ännu, så mycket har jag förstått. Det finns också andra uppfattningar om hur det gått till än som framgått här och i media men jag vill inte sprida något vidare som jag inte är rimligt säker på stämmer.

Jag hoppas att någon från SSSKs styrelse eller säkerhetsutredningen ganska snart kommer med en sammanfattning av fakta så gott det går utan antaganden och spekulationer, så att alla vi kunskapstörstande kan få veta lite mera.
En slutversion av utredningen kanske dröjer flera veckor eller månader?


Att denna debattt blir spretig är naturligt och speglar våra känslor för det tragiska som inträffat.

Thure
 
Osmaklig artikel i DN

En journalist vid namn Ulrika By har skrivit i mitt tycke en rätt så osmaklig artikel i DN med rubriken "Det är faran som lockar skridskoåkarna". Hon ondgör sig över SSSK och påstår att skridskoåkare lockas av fara. Även om jag inte vet exakt vad som hände är jag rätt säker på att den olyckliga gruppen i lördags knappast sökte faran.

Som jag ser det finns anledning att SSSK officellt bemöter hennes artikel.

thureb; sa:
Jag hoppas att någon från SSSKs styrelse eller säkerhetsutredningen ganska snart kommer med en sammanfattning av fakta så gott det går utan antaganden och spekulationer, så att alla vi kunskapstörstande kan få veta lite mera.
En slutversion av utredningen kanske dröjer flera veckor eller månader?
Vi höll ju på i 9 månader med säkerhetsutredningen för händelserna vid Askö och jag kan förstå att det tar tid. Men jag håller med om att i detta fall finns ett behov att få reda på vad som hände, nu när vi egentligen vill åka mycket skridskor. Kanske kan det gå att få till en skeenderapport, utan några djupare analyser?
 
Re: Osmaklig artikel i DN

kr-val; sa:
En journalist vid namn Ulrika By har skrivit i mitt tycke en rätt så osmaklig artikel i DN med rubriken "Det är faran som lockar skridskoåkarna". Hon ondgör sig över SSSK och påstår att skridskoåkare lockas av fara. Även om jag inte vet exakt vad som hände är jag rätt säker på att den olyckliga gruppen i lördags knappast sökte faran.

Som jag ser det finns anledning att SSSK officellt bemöter hennes artikel.

Det finns anledning att bemöta hennes artikel överhuvudtaget. Något så respektlöst har jag sällan läst!
 
pausch; sa:
Inte alltid! Ensamåkaren som håller sig till plogade banor löper klart mindre risk än gruppen som åker på svinga i ytterskärgården. Eller hur?

Du jämförde ensamåkare och grupp på samma is, medan CEN jämförde ensamåkare på förhållandevis säker is med grupp på mycket farlig is. Det är två olika jämförelser.

Jag ger dig 98% rätt Paul. Men även isar på plogade banor kan innebära plurrningsrisk. T ex uppstår ofta råkar på t ex Norrviken, Ekoln m fl när det slår om till varmare väder.

I dessa råkar kan man plurra även om den plogade banan någon dag tidigare passerade utan problem.

Ensamåkare som plurrat är mer illa ute än en grupp där en del av gruppen plurrat.

När hela gruppen plurrar kan situationen vara värre då gruppen kan ha försvagat/brutit upp ett större område så att självräddningen inom gruppen och assistensen från tillskyndande försvåras.

Thure
 
SSSK har väl möjligheter att gå i svaromål och hänvisa till klubbens inriktning, policy osv.
Att säga att det inte finns åkare som lockas av faran tror jag dock är svårare eller även fel.

En förkrossande majoritet må vara ute efter åkningen i sig, och på så blanka isar som möjligt. Tyvärr innebär dock detta ofta isar som lagt sig efter ett snöfall och därför tunnare isar.

Det går även att hitta exempel från gamla trådar där det är lätt att uppfatta att folk vill åka på tunnaste möjliga is, första isen på året osv. Det behöver inte alls innebära att man uppskattar faran, men man ska nog ibland tänka på hur man uttrycker sig.

Att jag gillar en viss spänning kan jag inte förneka.

(Jag har inte läst artikeln!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.