Olycka på Mälaren

"20 skridskoåkare genom isen på Mälaren

Ett 20-tal skridskoåkare har gått igenom isen vid Götön i Mälaren utanför Mariefred, enligt ett larm till räddningstjänsten. Det uppger vakthavande befäl vid polisen i Södermanland, Hans Andersson, för TT.
Larmet ringdes in från platsen på lördagseftermiddagen.
Räddningsmanskap är på väg ut, liksom en helikopter. Även en polispatrull har larmats ut, uppger Andersson."

Någon som vet något mer om det inträffade?
/Pär

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är dags att börja reglera långfärdskridskoåkningen. Det är uppenbart att aktiviteten nu börjar utgöra ett säkerhetsproblem. Vi förlorar snart fler liv.

Det var organiserade åkare under ledning av en mycket rutinerad ledare, ingenting att spekulera i just nu utan låt utredningen få klargöra vad som intrfäffat.

:(

Alla sympatier för ledaren som pga sin passion och sitt engegemang kommer ha en jobbig tid framöver!

SSSK

Återigen SSSK som bränner skattepengar på räddningsuppdrag...

Fick inte den här "kompetenta" klubben hämtas med helikopter i skärgården för ett tag sen?

Nu är jag ingen skridskoåkare. Men visst är SSSK ute med väldit många per år?

Jag tror att oavsett arrangör så händer olyckor om man har ett stort antal deltagare.

Det är tyvärr bara att beklaga, och samtidigt hoppas att ledare blir ännu bättre efter detta.

Christian

Re: SSSK

mattiase; sa:
Återigen SSSK som bränner skattepengar på räddningsuppdrag...

Fick inte den här "kompetenta" klubben hämtas med helikopter i skärgården för ett tag sen?
Jag måste säga att ditt inlägg är smaklöst över min toleransnivå. En person är troligen död och flera svårt skadade och du talar om att bränna skattepengar i en raljant ton.

Skuldfrågan kommer att utredas i sinom tid och oavsett vad resultatet blir så är det nu läge att visa respekt för de som drabbats och deras anhöriga.

Re: Re: SSSK

Prunus padus; sa:
Skuldfrågan kommer att utredas i sinom tid och oavsett vad resultatet blir så är det nu läge att visa respekt för de som drabbats och deras anhöriga.

Skuldfrågan är i det närmaste ointressant. Såvida inte utredningen visar något som jag inte tror den kommer visa så är det hela en olyckshändelse. Det bästa vi kan hoppas på är att de drabbades anhöriga får en bra behandling och att ledaren också får det.

Sen kan vi bara hoppas att det leder till ytterligare kunskap och sätt att se till att detta inte händer igen.

Jag håller med i att inlägget var smaklöst.

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips