Olycka på Kebnekaise

Är det inte olika från år till år? Kanske från dag till dag t.o.m.?

Självklart. Jag gick Klätterförbundets alpina klätterkurs typ 2001. Vi gick med SBO-guide, och alla i gruppen var hyfsat erfarna klättrare. Men vi hasade oss fram, sittandes på kammen, inkutna i rep. Så det kan vara ganska jävligt. För att inte tala om hur det kan vara vintertid!

John
 
Säkring...

Är det inte olika från år till år? Kanske från dag till dag t.o.m.?

Jag var uppe 2007 och då var det inte halt så länge man följde promenadvägen på kammen.

Jag har varit där både sommar 2009 och vinter 2010. Sommartid är det stegjärn som gäller minst, själv skulle jag inte gå upp utan isyxa eller minst något att stödja sig mot. Vintertid är det nästan lika dant. Vi skidade upp till toppen, tog på oss stegjärnen och gick över kammen inknutna i rep.

Jag skulle inte påstå att det bara är att följa promenadvägen på kammen... Gör du det utan stegjärn eller är inknuten så går det som det går också.
 
Från Aftonbadet: "De två unga männen var arbetskamrater – och på kort besök för att bestiga Kebnekaise och sedan åka hem."
Jag känner förstås inte till detaljerna här, men jag tror att ett kardinalfel är att man kör på för hårt, och inte är på sin vakt när tröttheten kommer. Senast jag var där vintertid vågade vi oss inte upp på toppen, utan satte oss två meter under, och då hade vi ändå stegjärn och yxor (men hade lämnat repet). Det är en bedömning som måste göras där och då.
 
När det pratas om "kammen" antar jag att ni menar mellan syd- och nordtopp. Där har jag gått och skulle inte göra det utan utrustning men från platån upp till själva sydtoppen? Den drivan har inte varit alltför läskig de gånger jag varit där. Har den blivit isigare på senare år?
 
Vet inte vart ni fått informationen ifrån men vad jag kunnat utläsa från tidningen så har jag inte fått intrycket av att dessa killar försökt sig på kammen mellan syd- och nordtoppen?

Olyckan skedde på sydtoppens toppplatå...eller har jag missat nåt?
 
Också lite konfunderad. Personligen skulle inte jag kalla sista biten upp på sydtoppen för en kam. Associerar direkt till kammen mellan syd och nordtoppen. Någon annan kam finns inte där.
 
Titta

på filmen i länken som finns i inlägg 14. Toppdrivan ser där rätt markerad ut. Antar att drivans form ändras från tid till annan. I intervjun tals om -10 grader på toppen då kan det nog vara rätt isigt och hårt om det varit +grader tidigare.

Tråkig olycka. Känner med anhöriga och kamraten som klarade sig.



Thure
 
Usch!

Lika otrevligt varje gång man läser om det... men det förvånar mig inte att det ändå händer oftare...

Jag har varit uppe när det varit snorhalt, och när det varit viceversa dvs så mjukt att man sjunkit ner till höften varje steg. Så det varierar nog en hel del.

Tragiskt är det i alla fall.
 
Också lite konfunderad. Personligen skulle inte jag kalla sista biten upp på sydtoppen för en kam. Associerar direkt till kammen mellan syd och nordtoppen. Någon annan kam finns inte där.

OK, det är jag som använder fel terminologi. Jag är ingen klättrare. :) Vad heter den rätt smala kant som man går upp på Sydtoppen på då?

Nej, kammen mellan Sydtoppen och Nordtoppen ger jag mig inte på!
 
När jag var på Kebnekaises sydtopp (i början på juli 2003) var toppen en spetsig driva snö, likt en kam, som sluttade väldigt brant på de östra och västra sidorna.
Enligt mig skulle man antagligen kana med en en oerhörd fart hundratalsmeter utför dessa sidor och sedan störta nerför de lodräta stupen ned mot glaciärerna, om man halkade uppe på toppen.
 
När jag var på Kebnekaises sydtopp (i början på juli 2003) var toppen en spetsig driva snö, likt en kam, som sluttade väldigt brant på de östra och västra sidorna.
Enligt mig skulle man antagligen kana med en en oerhörd fart hundratalsmeter utför dessa sidor och sedan störta nerför de lodräta stupen ned mot glaciärerna, om man halkade uppe på toppen.

Efter att ha sett filmen kan man nog slå fast att det fallet har skett i från direkta toppen. Jag var där 2008 och skulle också beskriva den som Bulingen. En spetsig driva i snö med branta sidor och både öst och väst.

Helt lodrätt är det väl inte från början. Har du stegjärn och isyxa så finns det nog iallafall en teoretisk chans att få stopp innan det blir helt lodrätt.

Men toppen är liten och som mest kanske 5 pers får plast där utan att man tullar på säkerheten.

Här är en rätt dålig bild taget strax innan toppen.
 

Bilagor

  • keb.jpg
    keb.jpg
    4 KB · Visningar: 1,025
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.