Olja till knivskaft

Jag har några knivar med skaft i obehandlat trä. Det tar emot att ta med dem ut innan skaftet är behandlat på något sätt så jag söker ett enkelt sätt att skydda dem.

Hur skulle det funka med:
IKEAs skärbrädeolja (Mineralolja) https://www.ikea.com/se/sv/p/skydd-traeolja-foer-inomhusbruk-00046786/
IKEA Bänkskiveolja (Linolja och Tungträolja) https://www.ikea.com/se/sv/p/stockaryd-traeolja-foer-inomhusbruk-20240462/
Biltema Bänkskiveolja (Tungträolja) https://www.biltema.se/bygg/farg/traoljor/bankskiveolja-2000034559

Eller andra förslag som inte inbegriper daglig inoljning, blandning av flera olika oljor eller uppvärmning av oljan... Jag söker den enklaste lösningen med OK resultat, inte den bästa lösningen

/M

Jag brukar skydda mina knivhandtag med kokt linolja. Jag tror min flaska kommer från jula, men jag utgår ifrån att mineralolja fungerar precis lika bra. Vad som helst som drar in i träet ganska fort funkar säkert helt ok.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kör också med kokt linolja på mina slöhdalster såsom smörknivar, skärbräden, grytunderlägg mm. Det funkar bra och hyfsat hållbart men då kan göra en behandling

Det är mycket myter kring linolja, jag föredrar en rå linolja av god kvalite som jag värmer upp och låter knivskaftet stå i oljan under en lång tid. Kokt linolja innefattar en process som hettar upp oljan över 100 grader och samtidigt blåser luft genom oljan. Ofta tillsätts olika typer av siccativ som kan vara ganska obehagliga. Den kokta linoljan har större molekylkedjor då den redan har börjat polymerisera och har därmed svårare att tränga in i träet. Att späda ut linolja med terpentin är onödigt för det som händer är att du först späder ut oljan som du vill skall in i träbiten med något du vill skall förånga från träbiten.

Det var därför jag skrev att kokt linolja det en bra yta och kinaolja en bra inträngning, det inga myter i det.

Terpentinet ger linoljan en acceptabel torktid.

Tack för alla svar.
Om Kinaolja (Tungträolja) tränger in och linoljan skyddar så borde väl IKEAS bänkskiveolja vara bra då det ska vara en blandning av de två. Eller tänker jag fel där?

/M

Använder kallpressad linolja från Gunnarshögs gård för mina skärbrädor, balkonggolvet och utemöbler i trä. Tycker det blir snygg finish och torkar in bra. Helt klart enkelt och smidigt att använda.

Rå kallpressad linolja torkar inte på evigheter. Kör med kokt, blandat med lite terpentin.

Om och när jag börja göra knivskaft av trä igen (det finns ju så mycket bättre material) så tänker jag testa ren tungolja blandat med terpentin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips