Olika munstycke på Omnifuel

Hej

Jag har köpt ett omnifuel och där är det tre olika munstycken med ett för gas, ett för fotogen och ytterligare ett för andra bränslen. Min fråga är vad händer om man inte byter munstycke utan man kör kanske gas på dagen och fotogen på kvällen? Är det någon fara eller är det "bara" effekten som blir annorlunda.

avslutad210712

Gäst
Mitt förslag är att du kollar med experterna själva, dvs Primus, och redovisa gärna svaret på Utsidan för vi är säkert flera som har samma funderingar. Brukar absolut inte vara några som helst problem att få svar från dem.

Visserligen kanske lite ovanligt att man kör olika bränsle samma dag men att man kan variera bränsle från en tur till en annan och glömma att byta munstycke torde kunna hända.

Min personliga gissning är att det inte spelar någon större roll rent säkerhets-mässigt för då borde det ha varit en ordentlig varning med köket eftersom det även säljs på andra sidan pölen där de stämmer varandra för snart sagt allting. Däremot tror jag att verkningsgraden blir försämrad därför att köket går för magert eller för fett eller möjligen kanske det inte brinner alls.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har inte provat för jag vill inte sota ner mitt fina kök, men jag gissar att köket får sämre effekt om man använder det minsta munstycket till gas. Om man använder det största munstycket till fotogen kommer det antagligen för mycket bränsle så att det inte hinner förgasas, utan brinner med hög, gul och sotande låga om det brinner överhuvud taget.

Prova gärna om du är beredd att sota ner ditt fina kök, och berätta hur det gick!

Svar från Primus

Hej
Efter att ha kontaktat Primus så fick jag detta svar!!
"Hejsan,

Det är ingen fara om du inte byter munstycke. Dock kommer köket inte att fungera tillfredsställande alternativt inte fungera alls.

Så det är viktigt att du följer de rekommendationer som finns för att få en så enkel o bekymmersfri använding som möjligt.

mvh

Primus AB"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips