Olika gummityper på samma modell

Satt här om dagen och kollade på skor och upptäckte plötsligt till min förvåning att gummit på La Sportivas Miura och Katana är olika beroende på om det är modellen för män eller kvinnor.

T ex har Miura's Vibram XS Edge medan Miura Women's Vibram XS Grip2. Samma gäller för Katana.

1. Vet någon varför de väljer ha olika typer gummi på samma modell?
2. Vet någon hur stor skillnaden är på Edge och Grip2?

Det är nog inte ovanligt att man väljer modell utifrån fot och inte kön, men här har man valt samma modell med olika typer gummi... och jag fattar inte riktigt varför.

http://www.sportiva.com/products/footwear/climbingapproach/miura-womens
 
Kan de ha tänkt såhär?

Edge är ett hårdare gummi som håller bättre och jobbar bättre i varmare miljöer. Grip är ett mjukare gummi. Män väger mer än kvinnor i genomsnitt. Om en sko får grepp handlar om att tyngden trycker ner gummit (deformerar det) i bergets ojämnheter. Om en man eller kvinna står på samma kant med 15 cm2 kommer mannen i snitt trycka ner foten hårdare vilket ett hårdare gummi klarar. På köpet får man en slitstarkare sko som inte blir för mjuk i värme. En lättare kvinna skulle uppleva skon som halare eftersom hon inte kan deformera gummit lika mycket. Man väljer då ett mjukare gummi som de flesta kvinnor kommer uppskatta inom vanliga temperaturgränser. Nackdelen är att de blir för mjuka i värme och slits fortare. En kompromiss man måste ta. Jag är övertygad om att ett så seriöst företag gjort valet på mycket goda grunder som kommit fram under utvecklingsarbetet.

Sen kan man ju tolka det på vanlig svenskt mediamanér: Så typiskt att de väljer ett mjukare gummi till kvinnor. En manifestation av könsmaktsordning där kvinnligt räknas som sämre än manligt. Vi kan inte ens ha samma gummi som männen, utan ett sämre. Kvinnohat!
 
Sen kan man ju tolka det på vanlig svenskt mediamanér: Så typiskt att de väljer ett mjukare gummi till kvinnor. En manifestation av könsmaktsordning där kvinnligt räknas som sämre än manligt. Vi kan inte ens ha samma gummi som männen, utan ett sämre. Kvinnohat!

Haha! Jag skrattade i alla fall gott! :D
 
Könsmaktsordning och gummi ger mig helt andra associationer :)

Idén att det skulle vara vikten som avgör känns intressant men lite väl utspekulerad. Då är ju de sko som bara finns med det ena typen, t ex Testarossa enbart gjort för personer med låg vikt!?

Jag tror också att det finns en noga genomtänkt idé bakom valet av olika typer av gummi, kan bara inte se vad den är. Tycker dock det vore oerhört intressant att veta varför. Nog dags för ett mail till La Sportiva :)
 
Jag tycker det känns rimligt att jag som man får ha det bästa gummit. Det är viktigt för att jag ska kunna hävda mig. Tyvärr tycker jag dock att det är väldigt svårt att hitta det bästa gummit, och jag tycker att skillnaden på det bästa gummit och övriga gummin skulle vara MYCKET större.
 
Det mjukare lär ha bättre friktion, men sämre hållbarhet, det funkar för kvinnor som ofta(st) har bättre teknik, medan män somtenderar till att klampa på behöver hårdare gummi.
Större tyngd på skon kan nog kompensera, men då borde mindre skostorlekar klara sig med mjukare gummi medan de större skulle behöva hårdare.
Testarossan är väl kompromisslös och får gummit med störst friktion oavsett hållbarhet.
 
Jag tycker det känns rimligt att jag som man får ha det bästa gummit. Det är viktigt för att jag ska kunna hävda mig. Tyvärr tycker jag dock att det är väldigt svårt att hitta det bästa gummit, och jag tycker att skillnaden på det bästa gummit och övriga gummin skulle vara MYCKET större.
Du har såklart rätt, vad tänkte jag på. Det är såklart till min egen fördel...

Det verkar vara så att de mycket agressiva skorna alla har Grip2 och det kanske har med att göra vilken typ av leder de är lämpade för, där edging kanske inte är helt lika viktigt som grip. Klättrar själv inne just nu med ett par Tarantula pga att mina tår var svårt missnöjda med Miuras efter flera år. Frixion gummit är klart sämre och mindre känsligt i mitt tycke, men åt andra sidan har jag inte ont i tårna... och det är nog att föredra :)
 
Svar från La Sportiva

Jag slängde iväg ett mail til La Sportiva och frågade om orsaken. Jag tog upp min teori att det beror på att kvinnor i genomsnitt är lättare och då behöver ett mjukare gummi för att få samma friktion. Då får man ta att de slits fortare och tål värme sämre.

Och de bekräftar att så är fallet. Nu finns ju herrskorna i små storlekar så en bastantare dam kan ju köra på dem, samt att en lätt man kan köra på mjukare gummi. Är man liten med smal läst kan man välja en sko med bättre friktion oavsett kön.

Här är svaret:

Hi Anderrs,

your suggestion was right.

Lighter person deforming in a different way the shoes and the XS Grip 2 compound works better for them.

Ciao

Matteo


Da: Anders Villumsen []
Inviato: venerdì 8 febbraio 2013 22:33
A: lasportiva@lasportiva.com
Oggetto:

Hi!

I am a member of a swedish outdoor forum and we discussed why you have different rubber in mens and womens climbing shoes.

Miura have edge and the Miura wmn's have grip 2. The former harder, more durable and heat persistant and the later softer.

My suggestion was that a lighter person require a more soft sole to get the same friction as a heavier person. But we really like to know your reasons.

Yours

Anders Villumsen from Sweden.
 
Tack Anders, jag skrev faktisk också först till fel adress och fick veta att de redan fått ett brev från dig och hade rekommenderat dig att skicka det vidare. Så jag tänkte att det kanske var bättre att invänta det svar du skulle få.

Jag tycker det är ett jätteintressant svar eftersom det betyder att man kan fundera vilket gummi man behöver, och är man väldigt lätt, så kanske man ska kolla på kvinnomodellerna för att få rätt friktion. Samtidigt, så kanske andra skor slits onödigt fort om man i väger lite mer eftersom dom endast görs med gummi med mycket friktion, såklart lite beroende på vad man ska använda dom till.

Sen var det ju det där med att de ska passa foten också...
 
Tack Anders, jag skrev faktisk också först till fel adress och fick veta att de redan fått ett brev från dig och hade rekommenderat dig att skicka det vidare. Så jag tänkte att det kanske var bättre att invänta det svar du skulle få.

Jag tycker det är ett jätteintressant svar eftersom det betyder att man kan fundera vilket gummi man behöver, och är man väldigt lätt, så kanske man ska kolla på kvinnomodellerna för att få rätt friktion. Samtidigt, så kanske andra skor slits onödigt fort om man i väger lite mer eftersom dom endast görs med gummi med mycket friktion, såklart lite beroende på vad man ska använda dom till.

Sen var det ju det där med att de ska passa foten också...

Kvinnolästen är oftast smalare i f t längden. Så är man liten lätt med kort bred fot kan det vara ett problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
zardoz Varför olika graderingssystem? Klättring allmänt 12
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
henkaj karbinens olika former. Klättring allmänt 3
Olle H Olika längd på dubbelrep Klättring allmänt 10
sladdis dubbelrep av olika dimensioner? Klättring allmänt 6
Vandrare Olika sko-storlek höger/vänster Klättring allmänt 6
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.