Olika sko-storlek höger/vänster

Snart dags att skaffa nya skor igen. Som vanligt blir det problem med storleken eftersom högerfoten är en halvstorlek mindre. Antingen får vänstern lida otroligt i början, eller så känns högern lite stor efter någon månad.

Nu undrar jag om någon känner till något ställe där man kan köpa skor i olika storlek? Nätbutiker är OK eftersom jag vet modell och storlek(ar). Vet att vissa franska affärer har denna tjänst.

Eller är någon sugen på ett par Boreal Stingers i storlek 9-vänster & 9.5-höger?
 
Normalt problem!

Som seriösa skotillverkare brukar känna till, men med dagens slimmade organisationer och ekonomisk styrning så får köparna lida. Är du högerhänt brukar vänster fot vara ett halvnummer större! Och viceversa.
Lösningen numera heter skräddarsydda skor eller finn en vän med ett halvnummer mindre och din skopreferens!
Tyvärr! Bättre läs mindre skotillverkare fixar detta som specialbeställning till samma pris, min erfarenhet.
Skräddarsytt blir betydligt dyrare och bättre!

Lycka till

Johan K
 
Lästa ut skor?

Hur är möjligheterna att lästa utt ett par klätterskor? Skulle man kunna värma gummit med hårfön/varmluftpistol samtidigt som man trycker ut skorna några mm? Ofta är det ju bara ett irriterande tryck över stortån som måste åtgärdas...

Erfarenheter eller idéer?

/föhl
 
Lästa ut!

En riktig skomakare, som min från Syrien, kan värma utlästningsdonet och skon utifrån som du föreslår samt fixa ca 1/2 till 3/4 nummer. Ett litet tåtryck är ju bara en liten baggis, för ett proffs!

Lycka till!

Johan K
 
Kollat lite....

Lästa ut, OK. Har faktiskt gjort det själv med förra skorna. Gjorde en träläst i bandsågen. Blev väl sådär. Jag har mailat till barrabes, där var det nej men av snell fick jag följande svar:

> Is it possible to buy shoes in different size for the left and right foot?
How much extra would that cost?
>
> /Bjorn-Sweden
> --

Hello,
We're sorry but it's definitly to complecated for us to do that by order.
but you can contact directly by phone one of our shop to ask if they can do
it exeptionnally.

Snell Sport : 00 33 (0)04 50 53 02 17

Verkar jobbigt. Lika bra att leta reda på en skomakare eller lida lite (lästa på foten, AJ!)
 
Lästar

Gör en gipsläst med avdelningar i vaxat papper, för delning, inne i en plastpåse. Annars lär du inte få ut den!
Klistra på lämpliga tjocka fasade skinnbitar eller punkalappar till lastbilslang (vulkfirma) på din läst, där det klämmer!
Värm skon(gummi)i ugnen till 65 grader eller så mycket du törs. Stoppa i din läst och låt svalna!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.