Oktober och lugnt i skärgården. Tog en tur i Västerviksskärgård, runt Gänsö och Spårö. I Gränsö kanal låg som vanligt Ingvar Ankeviks kajak prydligt på sin plats. Ute vid Stångskär mötte lite skön dyning och vid Spårö var alla sommarens båtar som bortblåsta.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Oktober paddling
- Trådstartare peterwi
- Start datum
Fina bilder o trevlig motorbåtsfri paddling nice
Fråga: Hur är din kompass fäst ser inte ut som ett plant underlag?
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kompassplacering.
Din iakttagelse är helt rätt. När synskärpan på nära håll började avta blev jag tvingad att flytta tillbaka kompassen. Problemet var att jag hade lärt mej att leva med Prions säck framför mej och ville inte ändra på det. Då fick jag fixatill en förstyvning av aluminiumplåt inne i säcken så att det gick att montera kompassen ovanpå. Fördelen nu är att kompassen alltid kommer med när jag skiftar kajak.
Din iakttagelse är helt rätt. När synskärpan på nära håll började avta blev jag tvingad att flytta tillbaka kompassen. Problemet var att jag hade lärt mej att leva med Prions säck framför mej och ville inte ändra på det. Då fick jag fixatill en förstyvning av aluminiumplåt inne i säcken så att det gick att montera kompassen ovanpå. Fördelen nu är att kompassen alltid kommer med när jag skiftar kajak.
Bilagor
Ser ju mycket fiffigt ut. Helt klart.
Hösttur Västervik
En fin tur till havet utanför Västervik.
Startade i Grantorpsviken paddlade förbi Vitudden
och genom Gränsökanal. Väl utanför kanalen öppnar sej
havet och man får känna sej fri igen. Sen söder till Idö och
västra sidan på Gränsö tillbaka till Tuvan som ligger vid
Grantorpsviken.
En fin tur till havet utanför Västervik.
Startade i Grantorpsviken paddlade förbi Vitudden
och genom Gränsökanal. Väl utanför kanalen öppnar sej
havet och man får känna sej fri igen. Sen söder till Idö och
västra sidan på Gränsö tillbaka till Tuvan som ligger vid
Grantorpsviken.
Bilagor
Ännu mera höstpaddling.
Ännu en fin höstdag utanför Västervik. Start från Grantorpsviken, jätte högt vattenstånd. Till ovanligheten fick jag möte med två paddlare från trakten. Gjorde ett kort uppehåll på Stora Sandholmen och fortsatte sedan runt Gränsös södra udde. Med en avstickare in i den djupa viken alldeles vid udden.
Ännu en fin höstdag utanför Västervik. Start från Grantorpsviken, jätte högt vattenstånd. Till ovanligheten fick jag möte med två paddlare från trakten. Gjorde ett kort uppehåll på Stora Sandholmen och fortsatte sedan runt Gränsös södra udde. Med en avstickare in i den djupa viken alldeles vid udden.
Bilagor
Tog en sväng till sjön Ömmern idag, som ligger en bit utanför Göteborg.
Ömmern är en näringsfattig sprickdalssjö på ca 10 kvadratkilometer och med ett 30-tal öar.
Vädret kunde inte ha varit bättre, lite kallt i vattnet bara.
De få sekunder man doppade fötterna var som att vada i glaciärvatten, uppfriskande men isande kallt.
Har kajaken vid havet så det har blivit mest havspaddling i år, skönt med lite sjöpaddling som omväxling.
Det var högvatten idag och om ni funderar på en tur, tänk på att hålla bra avstånd från uppstickande stenar och skär, kanske till och med strandkanterna.
Kom lite väl nära några stora undervattensklippor ett par cm under den mörka vattenytan vid några tillfällen.
Ömmern är en näringsfattig sprickdalssjö på ca 10 kvadratkilometer och med ett 30-tal öar.
Vädret kunde inte ha varit bättre, lite kallt i vattnet bara.
De få sekunder man doppade fötterna var som att vada i glaciärvatten, uppfriskande men isande kallt.
Har kajaken vid havet så det har blivit mest havspaddling i år, skönt med lite sjöpaddling som omväxling.
Det var högvatten idag och om ni funderar på en tur, tänk på att hålla bra avstånd från uppstickande stenar och skär, kanske till och med strandkanterna.
Kom lite väl nära några stora undervattensklippor ett par cm under den mörka vattenytan vid några tillfällen.
Bilagor
Nå er det lenge siden jeg har vært innom her, men heldigvis betyr ikke det at det har blitt lite padling. Det har blitt ganske mange turer i sommer, mer på www.padlemia.blogspot.com for de som har lyst til å se bilder.
I oktober måtte jeg imidlertid sende tørrdrakten min inn til reparasjon, så nå har det vært pause et par uker. I går klarte jeg likevel ikke å sitte på land lenger, så da var det utpå likevel. Men kun langs land, for sikkerhets skyld.
I oktober måtte jeg imidlertid sende tørrdrakten min inn til reparasjon, så nå har det vært pause et par uker. I går klarte jeg likevel ikke å sitte på land lenger, så da var det utpå likevel. Men kun langs land, for sikkerhets skyld.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg