Ofodrade contra fodrade kängor

Det blev ett par Lundhags Ranger mid :) Testat dom och jag valde storleken över min naturliga storlek. Hoppas på det sättet undvika att sälja mina kängor återigen..

Bara analysen av lämplig ryggsäck kvar nu sen är jag rustad för Sarek :)


Tack för hjälpen alla!
 
Jag tror att du har gjort ett bra val.

Jag har själv precis varit i din sits. Har haft/har ett par Meindl Island Pro Mfs och har alltid varit jätte nöjd, tills det att dom började kännas lite för trånga, därför jag var tvungen att byta till en annan innersula pga ständiga skavsår. Innan dessa köpte jag ett par Lundhags Professional Mid, men fick lov att lämna tillbaka dem för det att dom var för smala för min fot. Sen tänkte jag att Lundhags inte var något för mig och mina fötter. Men som sagt eftersom mina Meindl började kännas trånga tyckte jag att det återigen var dags för att prova ett par Lundhags.
Så jag har precis köpt ett par Syncro Mid och införskaffat två par rejäla strumpor. Och nu har jag inga som helst problem med skavsår eller dylikt! Dock är jag lite rädd för att min "strump kombination" kommer att bli aningen varm i sommar, men ett måste för att slippa skavsåren :-(

För info:
Som "Liner" (innerstrumpa) använder jag ett par Smartwool M's StandUp Stödstrumpa och som lager två (ytterstrumpa) använder jag ett par Smartwool PhD Outdoor Heavy Crew.

Tacksam för synpunkter på "Strump kombination" från er med lite mera erfarenhet :)
 
Jag tror att du har gjort ett bra val.

Jag har själv precis varit i din sits. Har haft/har ett par Meindl Island Pro Mfs och har alltid varit jätte nöjd, tills det att dom började kännas lite för trånga, därför jag var tvungen att byta till en annan innersula pga ständiga skavsår. Innan dessa köpte jag ett par Lundhags Professional Mid, men fick lov att lämna tillbaka dem för det att dom var för smala för min fot. Sen tänkte jag att Lundhags inte var något för mig och mina fötter. Men som sagt eftersom mina Meindl började kännas trånga tyckte jag att det återigen var dags för att prova ett par Lundhags.
Så jag har precis köpt ett par Syncro Mid och införskaffat två par rejäla strumpor. Och nu har jag inga som helst problem med skavsår

Det låter bra :) hoppas jag också valt rätt skaftstorlek och hoppas verkligen inte mina Lundhags är för smala då jag har lite åt plattfot-hållet. Det är ju lite jobbigt att upptäcka det när man börjat vandra...Jag får försöka gå så mkt jag kan i dom i min lägenhet innan returrätten går ut efter 14 dar från det att jag får hem dom.

Även jag är intresserad av att få information om strumpkombination :)
 
Det låter bra :) hoppas jag också valt rätt skaftstorlek och hoppas verkligen inte mina Lundhags är för smala då jag har lite åt plattfot-hållet. Det är ju lite jobbigt att upptäcka det när man börjat vandra...Jag får försöka gå så mkt jag kan i dom i min lägenhet innan returrätten går ut efter 14 dar från det att jag får hem dom.

Även jag är intresserad av att få information om strumpkombination :)

Just av samma anledning dvs. plattfot och aningen breda fötter valde jag Syncro, eftersom den görs i Opti-läst (bredare) samt en aning längre.

Jag var ute och gick 1 mil idag utan några som helst problem. Så det blev en tur med att stort leende på läpparna :-D
 
Pröva kängor och skor sent på dagen då foten sväller 1/4-1/2 nummer under dagen, prova alltid med med din egen optimala sul och strump-sockkombination. Gillar du att ha coolmax innerst och 2 par ylletrumpor utanpå ha det vid skoprovningen oxså. Behöver även du en iläggsula bruka den. Pröva alltid skor i nedförsbacken. Är de stora nog där börja fundera på dem annars skaffa en rymlig nog storlek först.
Skodon som känns för smala hemma kommer definitivt att bli en plåga i terrängen. Skodon skall vara bekväma för foten från början, åtminstone i längd, bredd och tåvolym. Sitter inte hälpartiet väl i butiken lär det inte bli bättre med ryggsäck på och i terrängen.
Skor som krympt i garderoben kan lästas ut av en bra skomakare eller skobyggare. Förvaring med skoblock i kan minska krympningen något.
Skovård förlänger livet på skorna.
 
Pröva kängor och skor sent på dagen då foten sväller 1/4-1/2 nummer under dagen, prova alltid med med din egen optimala sul och strump-sockkombination. Gillar du att ha coolmax innerst och 2 par ylletrumpor utanpå ha det vid skoprovningen oxså. Behöver även du en iläggsula bruka den. Pröva alltid skor i nedförsbacken. Är de stora nog där börja fundera på dem annars skaffa en rymlig nog storlek först.
Skodon som känns för smala hemma kommer definitivt att bli en plåga i terrängen. Skodon skall vara bekväma för foten från början, åtminstone i längd, bredd och tåvolym. Sitter inte hälpartiet väl i butiken lär det inte bli bättre med ryggsäck på och i terrängen.

Syncron såg fin ut, känns lite dyr i dagsläget. Jag testade i affären att med Rangerkängan stå med hälen på ett trappsteg och sen luta framåt med tyngden på kängan och då kändes skostorleken bra (i jämförelse med storleken mindre som i normala fall är min skostorlek). Sen satt den inte lika bra i övrigt, hälen låg inte riktigt emot på samma sätt som storleken under men tyckte inte att det störde och den mindre storleken skulle jag definitvit få problem med med tår som stöter i. Så är ganska säker på storleken, dock inte modellen vad gäller bredd...

Vad gäller strumpor så är jag osäker vad jag bäst föredrar eftersom jag inte haft ofodrade kängor tidigare.
 
Stoppningen i ofodrade kängor är dina sockor. Ego kör med tentoes, knästrumpa 90, vinter yttersocka på fm och byter den senare till stridssocka 90 på em då den är tunnare. Sommar som vinter i kängor. Somliga gillar fotlappar.
I lågskor som oftast brukas har innerlagren brukas påvintern och endast coolmaxstrumpor på sommartid.
Om nu vikten på foten skall multipliceras med 4 eller mer är oviktigt, men lättaste skodon som känns komfortabla för turen är lämpligast. De brukar förutom komfort och säkerhet även bjuda på snabbaste förflyttningen oxså.
 
Senast ändrad:
Lundhags krymper inte

Tänkte jag kunde förmedla en information jag fick av en till synes kunnig man på Naturkompaniet. Ryktet om att Lundhags krymper menade han är ett rykte som lever kvar sen tiden då Lundhags hade skinnsulor på sina skor, vilket dom tog bort för ca 5 år sedan.

Seobserver: Tack för infon!


//Tomas (som undrar om han inte skulle lagt till 500 spänn för att få ett par Lundhags professional)
 
Senast ändrad:
Om jag förstått det rätt, så går det att måttbeställa Lundhagskängor? Någon som vet vad det kostar och om det blir bra?
/Niklas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...