Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
När jag tog förarintyg och skepparexamen (visserligen för ganska länge sedan) så var dom noga med att samla in frågorna. Man fick titta på sina svar efter rättningen och se vad som var fel, men sedan var man tvungen att lämna in allt.
Jo så var det när jag gjorde det också- det räknas som fusk.
Satsa på att läsa i boken i stället, provet är inte så svårt så du klarar det nog utan fusk
Nu har jag förvisso inte skrivit detta prov, men jag förstår faktiskt inte varför studier av gamla prov skulle vara fusk? Återanvänder de samma prov, med samma frågeurval, år efter år?
Huvudsaken är väl att man genom sina studier får relevanta kunskaper - sen om man genom taktiska studier effektiviserar sitt pluggande skadar väl ingen?
Nåja, detta mynnar ut i en pseudodiskussion. Jag har ändå inga gamla prov liggandes, så jag kan inte bidra med annat än lite kritiskt tänkande
Jag tror att dom inte vill visa vilken typ av frågor det brukar vara för att få deltagarna att träna på hela boken. När jag läste förarbevis var det 13 gånger à 3 timmar (Ca 30 min fika). Skulle man få se gammla prov skulle man nog kunna lära sig det man behöver på tre gånger eftersom det är en sån liten del som kommer på provet.
Jag håller en del kurser för förarbeviset, men examinerar inte mina elever, det gör någon annan. Jag vill dock påstå att det prov som mina elever skriver verkar täcka i stort sett alla områden som ingår i provet, även sådana som både jag och kursboken går igenom ytligt.
Jag brukar dela ut en del övningsfrågor till eleverna, som finns på www.uffenordholm.se/navigation.php. Tre små varningar dock: frågorna förutsätter att du använder övningssjökort 616, det förekommer en del slarvfel i frågorna, och för de flesta finns det inget facit. Jag kommer inte heller, ifall någon nu undrar, att tillverka fler facit än det redan finns innan näste termin kommit igång. Frågorna täcker inte in alla avsnitt som ingår i provet, tyngdpunkten ligger på sjökortsarbetet.
Jo det är sant att det var frågor på de allra flesta områden men det står oftast djupare beskrivet i boken- och då är det svårt att veta hur mycket man måsste kunna på provet.
Nu känns det som vi kom in på ett annat ämne Men det är endå av någon anledning förbjudet.
Vet du varför Uffe?
Jag kan inte påstå att jag _vet_ men jag har en teori: de använder samma frågor år efter år efter år... Genom att hålla frågorna hemliga fungerar systemet, och frågorna behöver ändras bara om kunskapsmålet ändras.
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer