överskrida max vikten

Funderar på att köpa mig en struer att träna balans och teknik på, dels för att det går att få tag på riktigt billigt och dels för att den e rang som f¤n. Ska köra åre extreme i juni och eftersom jag inte har en fors att träna på så blir det en rang kajak.
Jag väger dock 87 kg, när jag inte kan gå ner mer! Är det ngn som har provat struern med ngr extra kg? funkar det eller kommer den att vara skit i vattnet? Lite tråkigt om det bara blir balans träning.... då kan jag ju köpa mig en medecin båll istället:)
 
Funderar på att köpa mig en struer att träna balans och teknik
Vilken modell? 87 kg är inte jättetungt så de flesta modeller borde klara av dig. De mindre modellerna har oftast en något kortare sittbrunnsöppning.
Största problemet med överlastade racingkajaker är att de tar in mer vatten när det blåser. Ifall skrovet ligger djupt blir kanoten inte lika lättsvängd som vid "rätt" belastning.

Om du inte har paddlat racer förr lär du nog få träna ett tag innan du kan ta ut den i lite vågor.
 
Åhh Tack för svar!
Det fins en riktigt nedgången kajak på blocket struer tiger, som jag hade tänkt mig för 4000 pix! Men det är absolut inte den jag ska tävla i utan då hyr jag en stadig kajak för ändamålet(lätt fors).
tänkte att den skulle passa bra då den inte ser allt för rolig ut för tjuvar och inte e jätte dyr så kan jag ställa den vid sjön vid jobbet...
Tanken är att jag ska få åka i plurret ett par ggr, dvs en rank kajak till balans träning, och lite vatten är det ju ingen som har dött av... eller?:cool:
 
87 kilo är helt klart i överkant för Tigern. Den kommer inte att sjunka men det blir blött och som Erik sa ganska trögsvängt. Även om den kanske blir marginellt stadigare av ett högre deplacement så tycker jag inte att det är en optimal kajak att träna balans i. Jag tycker inte heller att en så fin kajak förtjänar att stå utomhus. Framför allt om den är i dåligt skick med naket trä på vissa platser.

Struer brukar generellt säga att brytpunkten mellan när du skall välja en Tiger eller en Cleaver (som har i princip samma egenskaper men är gjord för tyngre personer) går vid 75 kg. Men mellan 70 och 80 är det snarare en smaksak vilka egenskaper du vill ha på den.

Jag skulle istället rekommendera en glasfiberkajak från ex Gaybo eller Kirton från 80- eller 90-tal Dessa finns i överflöd och brukar gå för mellan 1 och 4 000 kr. Det optimala om du vill ha en tävlingskajak men inte den mest nervösa vore i det fallet att välja en Jaguar (Gaybo). Den är något stabilare än ex Midas och Avanti.

Annars är min rekommendation för att träna upp "balansen" som egentligen är en teknikfråga och har inget med balans att göra (glöm pilatesbollar alltså) att lära dig genom att succesivt paddla rankare och rankare kajaker. Allt beroende på vad du utgår ifrån nu.
 
Hej tack för hjälpen, en jaguar it is! Jag har tidigare provat marathon kajaker med ok resultat.. Men jag googlade på jaguar och gaybo and nothing! hittar inte ens en bild. några länk tips - till till salu annonser runt sthlm, och till kanske en bild då jag inte har en aning om hur dom ser ut!
Kul att det fins folk som hjälper en strandad säl...
 
87 kg i en jagga. Den har väl om jag inte missminner mig samma volym som en tiger. Flyter absolut och tål ordentlig misshandel.

Men som W sa bättre hitta en lagom rank kajak att träna i så att du blir bra på att paddla än att sitta och skaka i en för rank kajak och tro att man skall kunna paddla fort när man sätter sig i något stabilare det funkar aldrig. som komplement till en stabilare kajak är det en utmärkt kajak att leka till sig lite bättre balans
 
Kort kommentar till W:s inlägg: "Även om den kanske blir marginellt stadigare av ett högre deplacement..."
Stabiliteten minskar normalt om viktökningen sker i form av en tung paddlare (tyngdpunkten höjs) - men ökar om den beror på packning (tyngdpunkten sänks). Visserligen blir kajaken aningen bredare av att tryckas ner av en för tung paddlare men den effekten är relativt liten jämfört med tyngdpunktslägets påverkan.
 
Hej,
Jag tränade i en Jaguar i början av 90-talet. Om jag inte missminner mig var den lämpad för kanotister på 60 - 70 kg. Väger du 87 skulle jag hellre satsa på en Midas, Cleaver eller något sådant. Lancer är en lite äldre och stabilare racinglåda som jag tror funkar för din vikt.

Jag håller med Siven, det är ingen idé att sitta och darra, det leder bara till kass paddelteknik. Blir det darrigt i en riktig racer så träna först upp balansen i en motionslåda.

/Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.