Övernattningstur!

Trevligt att se hängmattor in action! Jag kör själv med en Warbonnet Blackbird, och har på sistone skaffat mig ett undertäcke från HammockGear graderat till 20*F (vad blir det, en -5 i celsius?) som jag inte testat på riktigt än. Även ett cuben fibre tarp som inväntar riktigt test.
DSC_3751.jpg


Jag bor ju på europeiska kontinenten, så det finns mindre möjligheter till att ta sig ut sådär spontant och bara hänga.. Bilden är från en skog utanför stan, men det är mycket folk i rörelse så man kan bara testa hur saker hänger, inte övernatta (om man inte ger sig av nånstans undangömt).

Hur är vädret därhemma i väster? Ligger det ett snötäcke fortfarande? Jag har en hemresa inplanerad inom det närmaste och tänkte kanske ta med mig grejorna för att köra en sväng. Ni verkar vara i Gbg-området, var kan jag hitta mer info om bra ställen att ge sig ut en sväng där (jag är från jkpg själv)? Det funkar ju bra ur logistisk synpunkt för mig - att flyga dit, ta en buss ut i busken, och hänga.. :)
 
Trevligt att se hängmattor in action! Jag kör själv med en Warbonnet Blackbird, och har på sistone skaffat mig ett undertäcke från HammockGear graderat till 20*F (vad blir det, en -5 i celsius?) som jag inte testat på riktigt än. Även ett cuben fibre tarp som inväntar riktigt test.
DSC_3751.jpg


Jag bor ju på europeiska kontinenten, så det finns mindre möjligheter till att ta sig ut sådär spontant och bara hänga.. Bilden är från en skog utanför stan, men det är mycket folk i rörelse så man kan bara testa hur saker hänger, inte övernatta (om man inte ger sig av nånstans undangömt).

Hur är vädret därhemma i väster? Ligger det ett snötäcke fortfarande? Jag har en hemresa inplanerad inom det närmaste och tänkte kanske ta med mig grejorna för att köra en sväng. Ni verkar vara i Gbg-området, var kan jag hitta mer info om bra ställen att ge sig ut en sväng där (jag är från jkpg själv)? Det funkar ju bra ur logistisk synpunkt för mig - att flyga dit, ta en buss ut i busken, och hänga.. :)

Hej! här finns en tur planerad 23-24 mars i Göteborgsområdet. Sen är jag helt övertygad om att det finns någon i tråden som säkert hänger med både innan och efteråt om det passar dig bättre tidsmässigt. Kom gärna på förslag på datum som passar. (20F motsvarar förresten 6.6 celsius) :)
 
Jag tänkte köra en 2*45 km med två övernattningar med start inatt.

Tror jag iaf - isfall har jag gått förbi hela norra området för länge sedan på lördag.

Ligger jag stationär i norra området kan jag ju kolla här - skriv nått eller kör röksignaler..

:) Var kalasväder inatt och nu på morgonen .. ångrar att jag inte gick ut igår också... Är inte i kondition för att averka 45km / dygn.. får lägga mig i hårdträning !! Skicka ett meddelande om du vill ha övernattningssällskap ! Vi är någonstans mellan sisjön och svarttjärn. Det är ju inga sträckor för dig.... Skickar röksignaler i alla fall ikväll om ditt batteri har frusit :) // Andreas
 
Tack för en trevlig tur genom sandsjöbacka!! Trevligt att komma fram till en tänd eld. ! Tack Lukas Gustav Peab. Kul att Ni hängde på Eric Enya Monica Tobbe!! Bilder kommer!! //Andreas
 
Tack till god kamratskap!

Tack själva till alla er som var med! Vilket otroligt gott gäng människor som jag lyckats följa med ut i naturen! Tackar för kokekaffet. Allt gick enligt planen även bristen av sömn pga för tunn sovsäck. Nu blir det till att förbereda sig inför nästa gång. Ha det fint allihop!
 
tack alla för ännu en härlig helg och särskilt tack andreas för att du organiserade detta och tack bölet (bölet? - detta nick får du förklara någon gång) för att du tog mig ut ur skogen idag så att jag kunde hitta hem sen - blev en härlig promenix på närmare 5 timmar i goväder. nu känns benen äntligen som de ska!
 
En mycket trevlig tur med trevligt sällskap! Trots min insats på fredagskvällen hoppas jag att jag inte sinka er ;)
Med er alla som sällskap blir även en tur med dåligt väder lyckad:)
//Tobbe
 
UK-hammocks Winter UQ (överfylld 100 gram)

Nu har jag fått min underquilt, och här kommer de första bilderna. Har inte testat någon natt än, men hoppas komma ut snart (typ 23:e mars).

De första reflektionerna:

Den är verkligen stor! Mycket större än jag hade räknat med. Men samtidigt går den att komprimera ner i en 13liters kompressionssäck. Att flytta den fram och tillbaka när man ligger i den är jätteenkelt och man finner lätt en position som passar perfekt. För mig som är 1.73 är längden på 1.70 helt perfekt. Det var lite knixigt att ställa in så den är rätt inställd, men det gör man ju bara en gång.
Något jag redan nu uppskattar är att det är skönt att vara inne i hammocken även på dagtid när man inte är i sovsäcken. Att sitta och dricka kaffe, äta eller något annat är jättevarmt och skönt, och då kan jag hänga sovsäck och annat utanför hammocken istället och bara njuta av komforten.

För min del som är väldigt frusen kommer denna säkert väl till pass även vår och höst. Under sommaren tänker jag använda Bubblepad från Hennessy hammock. Med andra ord. Så där, nu är tiden med liggunderlag i hammocken ett minne blott.

Rent praktiskt skaffar jag snart en packpåse med ventil och då packar jag ner sovsäck, hammock och UQ i en och samma påse. Komprimerad borde den bli i ett behändigt format i ryggsäcken. Förmodligen har jag också det mesta jag behöver för natten nerpackat från början så det bara är att dra fram och sätta upp. Sen är det klart. Tarpen har jag i en separat kompressionspåse.

https://picasaweb.google.com/1016158...30179315129522
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.